"Prata mer om jobbet och universitetet"

6 oktober 2022

Krönika Ju fler som känner till Umeå universitet, och som tycker om det de ser och hör, desto mer underlättar det för alla oss som jobbar här. Så berätta vitt och brett hur mycket du vill, då hjälper du både forskning och utbildning vid universitetet.

Gunilla Stendahl, kommunikationschef, Kommunikationsenheten.

Foto:

Och hur kan nu det hänga ihop? Jo, det är en förutsättning för att fler studenter ska vilja börja studera här, att våra forskare ska få kontakt med andra forskare, att både offentliga och privata organisationer och näringslivet ska se möjligheter till samarbete och för att du och jag lättare ska kunna rekrytera nya kollegor när det behövs. För att allt det där ska kunna hända så måste det ju börja med att människor både i Sverige och världen faktiskt har hört talas om Umeå universitet. På kommunikations-språk talar vi om att öka kännedom om universitetet. Att de som lär känna oss också är positiva till oss kallar vi för anseende.

De senaste 10 åren har Kantar Sifo varje år mätt allmänhetens uppfattning om svenska lärosäten. Det här sammanfattas i ett anseendeindex. I år Umeå universitet fått det högsta värdet hittills sedan mätningarna startade. Nu är det alltså riktigt många som är positiva till det vi gör och till vårt universitet.

Men vänta nu, det här året har det ju varit ordentligt utmanande vissa tider att få kommentarer och frågor när man berättar att man jobbar på universitetet. Det som gick att läsa i lokalmedia om trakasserier och kränkningar är ju allt annat än positivt. Hur kan nu det hänga ihop?

Så här är mina alldeles egna funderingar kring det: Naturligtvis är det ingen vare sig på universitetet eller i allmänheten som tycker att det som kom fram i skriverierna är något bra eller något att vara stolt över. Men jag tänker att det är som när man känner någon lite närmare. Om den personen har gjort fel så blir man förstås arg och även sårad. Men om personen både inser sina fel och försöker bättra sig, och som i det här fallet med indexet även har andra fördelar som talar för sig, så kan en helhetsbedömning ändå bli lite ljusare.

Bland de som svarat på mätningen och säger att de känner till universitetet mer än bara till namnet utan vet lite mer, så har hälften av dem hört talas om och fått information om oss fått det från personer de träffat och pratat med. I mätningen beskrivs det som "via vänner/kolleger/familj". Var tredje har läst och hört om oss via media.

Att mötas, prata, diskutera är både mänskligt och uppenbarligen något som vi gör riktigt bra. Och det händer uppenbarligen även när det finns både bra och dåliga saker att berätta. Jag kommer att tänka på ett särskilt ord som kan beskriva det: Engagemang.

Det är riktigt viktigt att ha det bra, rättvist och att trivas på jobbet. Det är också viktigt att känna för och kunna vara stolt över allt det vi alla åstadkommer tillsammans. Och som du ser så är det är inte helt oviktigt att vi alla hjälps åt att berätta om det också. Hur brukar du beskriva Umeå universitet?

Till sist ska du få mitt bästa vardags-positiva tips för alla som använder en dator: förutom konstiga siffror och tecken som behövs för att göra ett lösenord säkert så välj något eller några peppande ord till dig själv som lösenord. Så många gånger varje dag som man skriver sitt lösenord så blir det här ett bra sätt att upprepade gånger ge sig själv beröm eller en komplimang. Eller bara Be happy!

Gunilla Stendahl, kommunikationschef, Kommunikationsenheten

Redaktör: Anja Axelsson