Byggstart för hus som ska inrymma nya tentamenslokaler och studieplatser

25 november 2022

Campus Umeå fortsätter växa och utvecklas. Strax bakom Aula Nordica startar i december uppförandet av ett nytt hus som i första hand är till för tentamen, undervisning och studieplatser. Här ska även finnas plats för möten, café och kontor.

Konceptskiss

Foto: LINK Arkitekt

— Det är viktigt att kunna erbjuda våra studenter moderna och ändamålsenliga lokaler för tentamen med en god arbetsmiljö. De nya lokalerna är också tillgängliga genom en central placering på campus, enkla att nå via gång- och cykelvägar och närhet till kollektivtrafik, säger Hans Wiklund, universitetsdirektör vid Umeå universitetet.

Fastighetsägaren till nuvarande tentamenslokaler i Östra paviljongen har sagt upp kontraktet från sommaren 2024. Det innebär behov av temporära lösningar för tentamenslokaler fram till att huset är redo för inflyttning våren 2025.

Lokalförsörjningsenheten och Universitetsservice vid Umeå universitet har påbörjat ett arbete med att se över temporära lösningar för den perioden. Information om vilka lösningar som kommer finnas kommer gå ut till alla berörda i god tid.

Planering för att minska störningar

Den centrala placering på campus är en fördel när byggnaden tas i bruk våren 2025. Men placeringen är också en utmaning under byggperioden eftersom både studenter och anställda kan påverkas av vissa störningar under byggperioden, bland annat av buller.

Den verksamhet som idag bedrivs allra närmast den kommande byggarbetsplatsen har också uttryckt oro för hur bygget kommer påverka viss forskning och undervisning. Dessa störningar och hur de bäst kan hanteras har diskuterats vid olika dialogmöten. Inför beslutet har det genomförts fördjupade konsekvensanalyser och även samlats in erfarenhet och kunskap från genomförandet av motsvarande projekt vid andra universitet i Sverige.

Hans Wiklund, universitetsdirektör, Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

— Universitetsledningen har beaktat både behovet av nya tentamenslokaler och risken för störningar på viss forskning och utbildning under byggperioden, och gör bedömningen att det sammantaget är klokt att uppföra den nya bygganden för tentamen, studieplatser, mm, säger Hans Wiklund.

För att förebygga och hantera eventuella störningar är en rad åtgärder planerade. När det gäller byggprocessen kommer bland annat byggkontoret finnas i Universum i stället för i byggbaracker på området, rutiner för lastning och lossning ses över för att minska buller; gummimattor kommer läggas i lastflak där sten och grus hanteras, all kommunikation sker via radio istället för via signaler och det kommer finnas bullerdämpning i vissa kringliggande hus.

Det kommer att ske en löpande dialog mellan de påverkade verksamheterna och Akademiska hus under byggprocessen.

Uppförandet av det nya huset beräknas pågå i 24 månader och vara klart för inflyttning våren 2025.

Översiktlig tidplan

• 28 nov - 8 jan 2023: Förberedande arbete, etablering av arbetsplatsen, instängsling, skyltning mm

• 9 januari 2023: Markarbeten - beräknas pågå under cirka 11 veckor

• 2023-våren 2025: Byggperiod