Studentrum för internationella studenter

18 november 2022

Rektor beslutar att en årlig volym om 520 studentrum hyrs in för internationella studenter. Vidare att täcka eventuellt underskott som uppstår på grund av studentrum som under året inte kunnat hyras ut, upp till maximalt 1 miljoner kronor per år under perioden 2022–2025, med finansiering från det universitetsgemensamt räntekonto; samt att Lokalförsörjningsenheten årligen i samband med budgetåret ska följa upp årets vakanser och göra en prognos för vakanser inför kommande år och vid behov föreslå en förändring av volymen inhyrda studentrum.

För att få stabilitet i utbudsnivån över tid bedöms antalet studentrum behöva läggas på en volym av 520 studentrum. Det finns behov av underskottstäckning om maximalt 1 miljon kronor per år givet denna volym, även om ambitionen givetvis är att bostadsverksamheten ska bära sina egna kostnader.
Inför varje år i samband med budgetarbetet ska det göras en årlig avstämning av vakanser samt en prognos inför kommande års eventuella vakanser. Volymen om 520 studentrum kan då behöva anpassas utifrån denna uppföljning.

Vakansersättningen föreslås finansieras av det universitetsgemensamma räntekontot.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2022/2094.

Redaktör: Sara Rambe