Tre projekt inom fakultetens excellenssatsningar beviljas medel

25 november 2022

Medicinska fakultetsnämnden beslutade 21 november bevilja medel till två projekt för Tvärvetenskaplig och nydanande forskning, och ett anslag för Fakultetsfinansierad forskningstid.

Tvärvetenskaplig och nydanande forskning

Syftet med Medicinska fakultetens strategiska satsning är att stimulera nydanande, gränsöverskridande forskning av högriskkaraktär, där samarbete mellan två eller flera forskargrupper med kompletterande kompetenser förväntas ge tydliga synergieffekter och därigenom förutsättningar för framtida forskningsgenombrott.

Forskningsresursen ska användas för att anställa en för projektet rekryterad postdoktor. Som tillägg till finansiering för postdoktor erhålls ytterligare medel för drift och genomförande av projektet.

Fakultetsnämnden beslutade att bevilja medel till:

• Ellen Bushell, forskare, Institutionen för molekylärbiologi, och Ronnie Berntsson, universitetslektor Institutionen för medicinsk kemi och biofysik, för projektet: Predicting the unknown: A systematic structure-function analysis of essential conserved hypothetical proteins of malaria parasites.
  • Olof Lagerlöf, biträdande universitetslektor, Institutionen för klinisk vetenskap, och Paolo Medini, universitetslektor, Institutionen för integrativ medicinsk biologi för projektet: The O-GlcNAc detector: imaging how metabolism prevents and causes disease.

Fakultetsfinansierade forskningstid

Syftet med utlysningen är att ge forskaren tid och möjlighet att under två år kunna formera nya projekt, skriva ansökningar och/eller åka på forskningssabbaticals vid andra lärosäten för att samla data och material/lära sig nya metoder/knyta kontakter etc.

Inom satsningen tilldelas extra forskningstid under två år. Fakultetsnämnden beslutade bevilja resursen till professor Maréne Landström, Institutionen för medicinsk biovetenskap

Strategiska satsningar vid fakulteten

Förutom dessa satsningar pågår vid Medicinska fakulteten en rad andra strategiska forskningsinsatser i utlysningsform – Strategisk forskningsresurs, Medel för forskningsinfrastrukturer, Forskningslyftet, Klinisk forskningsresurs, och så kallade Bioteknikmedlen.

En särskild strategisk satsning är dessutom prefekternas forskningsstrategiska disposition som varje institution tilldelats i syfte att stärka respektive institution utifrån dess unika behov. Till det kommer utlysningar av centrala projektanslag för klinisk forskning som ALF-systemet utlyser samt TUA:s utlysning av projektmedel för odontologisk forskning.

Information om aktuella utlysningar finns tillgänglig via fakultetens ansökningsportal

Redaktör: Lena Åminne