Hör mer om och diskutera nya Arctic Center of Energy

21 december 2022

Den 13 januari kl. 13–15 är du som forskare och lärare varmt välkommen till ett samtalsseminarium om det nya kompetenscentret för hållbar energiomställning som snart börjar byggas på Campus Skellefteå.

Arctic Center of Energy (ACE) kommer att erbjuda olika former av utbildningar, labb- och forskningsmiljöer med fokus på elektrifiering. Förhoppningen är både att bidra till kompetensförsörjningen här i norr och att sprida kunskap som kan hjälpa samhället att ställa om.

Få information om ACE

Under seminariet får vi besök av Margareta Ring Groth och Robert Brännlund från Luleå tekniska universitet. De kommer att informera om ACE, liksom om hur och varför LTU har valt att ingå i satsningen ihop med Northvolt, RISE, Skellefteå Kraft och Skellefteå kommun.

Diskutera Umeå universitets eventuella engagemang

Avslutningsvis vill vi tillsammans med dig som är forskare och/eller lärare diskutera huruvida vi på Umeå universitet också ska involvera oss i ACE. Vilka möjligheter och utmaningar tror du att kompetenscentret kan innebära för forskning och utbildning?

Klicka här för att anmäla dig till samtalsseminariet

Varmt välkommen till Teknikhuset, rum TB316, för information, fika och samtal!

**************************

Har du frågor?

Kontakta gärna:

Johanna Gardeström
Enheten för forskningsstöd och samverkan

Redaktör: Lena Holmberg