Utvecklade samarbetsformer för säkerhetsarbetet

31 mars 2022

Säkerhet har blivit en allt viktigare fråga på grund av försämrat säkerhetsläge och ny lagstiftning med högre krav på universitetet som myndighet. Sedan 2021 finns inom Universitetsförvaltningen ett samarbetsforum kallat SÄKSAM där operativa säkerhetsfrågor diskuteras. Nu tillkommer en styrgrupp för de strategiska frågorna.

Informationssäkerhet, IT-säkerhet, personskydd, skydd för våra lokaler, farliga kemikalier, säkerhetsskydd, produkter med dubbla användningsområden. Säkerhetsfrågorna är mångfacetterade och ansvaret för de olika aspekterna av säkerhet ligger hos olika förvaltningsenheter: IT-säkerhetsfrågor vid Enheten för IT-stöd och samverkan (ITS), informationssäkerhetsfrågorna vid Universitetsledningens kansli (ULK), arbetsmiljöfrågorna delar Personalenheten och Lokalförsörjningsenheten på, och övriga säkerhetsfrågor ligger även de hos Lokalförsörjningsenheten.

Sedan 2021 finns en operativ säkerhetssamordningsgrupp – SÄKSAM – där representanter för de olika enheterna deltar för att planera och samordna det operativa säkerhetsarbetet. Sammankallande för SÄKSAM är Charles Cederqvist, säkerhetschef, Lokalförsörjningsenheten.

Den 24 mars beslutade universitetsdirektören att inrätta en styrgrupp för det universitetsgemensamma säkerhetsarbetet. Gruppen som benämns Styrgrupp samordning säkerhet består av enhetscheferna för de inblandade förvaltningsenheterna, och leds av biträdande universitetsdirektör Per Ragnarsson.

Styrgruppen kommer samordna säkerhetsfrågorna på en strategisk nivå för att långsiktigt utveckla och stärka universitetets säkerhetsarbete. Gruppen kommer träffas 3-4 gånger per år, och kommer att fungera som ett utskott inom Universitetsförvaltningens ledningsgrupp.

Har du frågor?

Kontakta Hans Wiklund, universitetsdirektör