Konferens om forskaren och samverkan

11 april 2022

Enheten för forskningsstöd och samverkan bjuder in till konferensen "Samverka. Meriterna, medlen och målen" tisdagen 17 maj. Programmet riktar sig till dig som är forskare, doktorand eller lärare vid Umeå universitet.

I dagsläget ställer allt fler forskningsfinansiärer krav på samverkan. Och att omvärlden efterfrågar forskares kunskap råder inget tvivel om. Samtidigt är de vetenskapliga villkoren, drivkrafterna och förväntningarna på resultat inte nödvändigtvis desamma som för de externa parterna, till exempel företag och kommuner.

Hur kan du som forskare förhålla dig till detta? Det här är temat för konferensen den 17 maj.

Ur programmet:

• Vad säger forskningen om samverkan?
Företagsekonomen Anna Jonsson, Lunds universitet, och idéhistorikern Sverker Sörlin, KTH, talar om balansgången mellan att samverka och att värna akademins gränser, samt om efterfrågan på samhällsnytta från förr till nu.
• Vad säger finansiärerna om samverkan?
Formas, Forte och Kampradstiftelsen berättar vad de premierar vid sina utlysningar.
• Vad säger forskare själva om samverkan?
Några av Umeå universitetets forskare delar sina erfarenheter av samverkan utifrån vitt skilda forskningsområden – AI, socialt kapital, förnyelsebar energi, människohandel och klimat med mera

Läs mer om konferensen och anmälan