Nytt initiativ för att öka samarbete mellan olika centrum

27 juni 2022

Två centrum inom Umeå universitet gör gemensam sak för att öka samarbetet mellan centrum och mellan forskarskolor. Startskottet blir en halvdags-workshop där man vill samla representanter från olika centrum för att kartlägga gemensamma utmaningar och möjligheter.

Umeå universitet har runt 25 centrum som syftar till att utveckla forskning, utbildning och samverkan över ämnes- eller fakultetsgränser och skapa ett mervärde som inte kan uppnås inom ramen för ordinarie linjeorganisation. Det finns också fler än femton olika forskarskolor inom universitetet som är till för att tillhandahålla viktiga strukturer och tvärvetenskapliga arenor för forskarutbildning.

Frank Dignum är föreståndare för det nystartade Centrum för transdisciplinär AI och Keith Larson är ny föreståndare för Arktiskt centrum vid Umeå universitet. Som ledare för två uttalat tvärvetenskapliga centrum har de inlett en dialog om hur dessa verksamheter kan dra nytta av ömsesidigt samarbete.

Begränsat samarbete trots det tvärvetenskapliga syftet

Vad Frank Dignum och Keith Larson snart insåg var att behovet av samarbete och utbyte är mycket bredare och delas av alla centrum.

- Alla centrum inom Umeå universitet är tvärvetenskapliga per definition. Men det finns ändå en tendens att betrakta centrumen enskilt, säger Frank Dignum.

- Dessa centrum och även forskarskolarna arbetar under liknande förhållanden och står inför liknande utmaningar. Trots detta sker väldigt lite koordinering och utbyte. Det här är något som vi vill försöka förändra, säger han.

Bjuder in till samarbetsdag i oktober

För att gripa sig an utmaningarna och skapa en arena för nätverkande mellan centrum och forskarskolor, tar Arcum och TAIGA nu inititiv till att arrangera en samarbetesdag som är planerad att äga rum till hösten. Representanter från alla centrum och forskarskolor kommer att bjudas in för att dela med sig av erfarenheter och idéer.

Frank Dignum, professor vid Institutionen för datavetenskap

Foto:

- Den här dagen är till för att vi ska lära oss mer om de möjligheter och problem som alla centrum och forskarskolor står inför och var det kan gå att skapa synergier, säger Frank Dignum.

Som ett konkret exempel nämner han frågor som rör ekonomi:
- Att driva verksamheten framåt och samtidigt navigera i det ekonomiska regelverket och administrativa processer kan ibland vara utmanande när man på tvären mellan olika institutioner och kanske även olika fakulteter. Ibland har ett av centrumen lyckats utarbeta en smidig lösning som andra kan dra lärdom av och bygga vidare på, säger Frank Dignum.

Universitetsledningen följer initiativet med intresse

Samarbetesdagen är planerad att äga rum den 6 oktober och anmälningen öppnar i augusti. Universitetsledningen genom vicerektor Dieter Müller har gått med på att stödja aktiviteten ekonomiskt. Dieter Müller säger att han välkomnar ett initiativ som syftar till att föra samman röster från många olika delar av organisationen, och han ser fram emot att få ta del av vad diskussionerna mynnar ut i:

- Många av dagens utmaningar är komplexa och det är genom att samla kunskap och perspektiv från olika discipliner som vi kan närma oss och utveckla nya lösningar. Detta utgör i slutändan också grunden för ett universitet som just utmärker sig genom att samla olika discipliner på en plats. Detta faktum kan vi utnyttja såväl när det gäller forskning som utbildning, säger vicerektor Dieter Müller.

Kalenderevent

Horizontal Connections: Samarbetesdag för centrum och forskarskolor

Delta i workshopen för att bidra med idéer och utmaningar, och för att hjälpa till med att lägga grunden till framtida aktiviteter som kan stärka nätverk, strategier och möjligheter som löper på tvärs över hela organisationen.

Universitetets centrum och forskarskolor