Vidareutvecklat förslag för kvalitetsbaserad resursfördelning presenterat

3 juni 2022

Nu har Formas, Forte, Vetenskapsrådet och Vinnova presenterat ett
vidareutvecklat förslag för kvalitetsbaserad resursfördelning. Förslaget ska ersätta den nuvarande indikatorbaserade modellen som verktyg vid fördelning av ökade medel inom det så kallade basanslaget till universitet och högskolor för forskning och utbildning på forskarnivå.

– Vi från Umeå universitet noterar att förslaget har vidareutvecklats, men ser fortfarande att det finns stor förbättringspotential, kommenterar rektor Hans Adolfsson. Den föreslagna modellen är fortfarande väldigt administrativt tung, vilket kommer att medföra att medel till basanslag kommer att användas till annat än det syftar till, det vill säga forskning och utbildning på forskarnivå. Vi kommer att följa upp det här tillsammans med övriga lärosäten i Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF.

Så här beskriver Vetenskapsrådet det vidareutvecklade förslaget i korta drag:

De 27 lärosäten som berörs av modellen skickar in en ansökan per lärosäte där de beskriver och underbygger kvaliteten och den planerade utvecklingen för ett eller flera profilområden som de själva definierar. Både etablerade profilområden och profilområden under uppbyggnad ska kunna komma ifråga.

Med utgångspunkt i de underlag som finns i ansökningarna bedöms sedan profilområdena av en brett sammansatt internationell panel med sakkunniga utifrån tre komponenter: Vetenskaplig kvalitet, förutsättningar för kvalitet och kvalitet i samverkan med det omgivande samhället.

För var och en av de tre komponenterna finns huvudfrågor och vägledande frågor som stöd för de sakkunniga, samt instruktioner om vilka underlag lärosätena ska tillhandahålla för att beskriva sina profilområden.

Panelen sätter betyg och formulerar yttranden som blir underlag för regeringens beslut om fördelning av ökade anslag. Panelen rangordnar inte lärosätena eller profilområdena.

Läs hela förslaget på Vetenskapsrådets webbplats