UCMR Distinguished Guests Seminars Series – Edward Egelman

22 september 2022

Umeå Centre for Microbial Research, UCMR, bjuder in till en ny föreläsning i sin seminarieserie om infektionsforskning tisdag den 18 oktober klockan 13-14. Man kan delta både på plats eller via Zoom. Forskningsledare, postdoktorer, doktorander och studenter hälsas varmt välkomna till en föreläsning om Cryo-EM.

Talare: Edward Egelman, Harrison Distinguished Professor i biokemi och molekylär genetik, University of Virginia, USA

Titel på föredraget: Cryo-EM of Helical Polymers: From Biology to Materials

I sin föreläsning diskuterar Edward Egelman tillämpningar av Cryo-EM på en rad polymerer, inklusive bakteriella och arkeala pili, bakteriella och arkeala flageller, bakteriella och arkeala parningspili, extracellulära cytokromfilament som leder elektroner över långa avstånd ("mikrobiella nanotrådar") och filamentösa virus som infekterar värdar som lever i nästan kokande syra.

Watson och Crick observerade 1956 att nästan alla virus var sfäriska (icosaedriska) eller stavliknande (spiralformade) och förklarade detta i termer av symmetri: båda tillät många kopior av ett enda protein att kapsla in ett genom. Grunden för spindelformade virus som infekterar archaea har därför varit ett pussel, eftersom de inte kan förklaras med vare sig sfärisk eller spiralformad symmetri. Edward Egelman och hans forskargrupp visar hur de faktiskt utvecklades från spiralformade arkeala virus, drivna av behovet av att packa ett större genom, och att dessa kapsider kan förklaras av idén om kvasi-ekvivalens, som först antogs av Caspar och Klug 1962 med avseende på icosahedriska virus.

Egelman belyser att de kraftfulla metoder som har utvecklats i Cryo-EM av biologiska komplex kan nu lätt appliceras på sammansättningar av peptider och små molekyler och kan användas inom områden som materialvetenskap, mjuk materia och kemi.

Mer information och anmälan:

Tid: 18 oktober klockan 13-14
Plats: Stora hörsalen KBC (KBE3030). Hitta hit