Umeå universitet ansöker om FISU Healthy Campus certifiering

14 september 2022

Umeå universitet kan bli det första lärosätet i Norden att certifieras enligt FISU Healthy Campus.

– För att vara ett attraktivt universitet och en attraktiv arbetsgivare ser vi det som viktigt att arbeta för fysisk aktivitet, hälsa och välbefinnande på campus, säger universitetsdirektör Hans Wiklund.

Som ett led i universitetets hållbarhetsarbete har universitetsledningen beslutat att ansöka om International University Sports Federation, FISU, Healthy Campus-certifiering. Syftet är att förbättra välbefinnandet hos studenter och anställda. FISU Healthy Campus-programmet innefattar bland annat fysisk, mental och social hälsa, sjukdomsförebyggande arbete, riskbeteende, miljö, socialt ansvar och hållbarhet.

Hans Wiklund, universitetsdirektör vid Umeå universitet.

Foto:

– För att vara ett attraktivt universitet och en attraktiv arbetsgivare ser vi det som viktigt att arbeta för fysisk aktivitet, hälsa och välbefinnande på campus. Även om det allra viktigaste givetvis är kvaliteten i vår utbildning och forskning. Redan idag görs det mycket bra, till exempel inom ramen för Idrottshögskolan och genom Hälsa på campus som i höst går av stapeln den 14 september. Förhoppningen är att en certifiering ska driva på utvecklingen framåt, säger universitetsdirektör Hans Wiklund.

Hållbart arbets- och studieliv och ett hållbart campus

– Universitetet får även möjlighet att ta ett helhetsgrepp om hållbarhetsarbetet, både för ett hållbart arbets- och studieliv och ett hållbart campus, säger Lisa Redin som är miljösamordnare vid Umeå universitet.

Lisa Redin

Foto:

Förhoppningen är att stärka universitetets attraktivitet både för studenter och anställda, nationellt och internationellt.

– Genom att synliggöra universitetets arbete för ett hälsosamt och hållbart campus tror och hoppas jag att ännu fler studenter och medarbetare kommer att välja Umeå universitet, säger Hans Wiklund.

Kartläggning av hälsorelaterat arbete

Under 2021 har en universitetsövergripande arbetsgrupp gjort en kartläggning av det hälsorelaterade arbetet som visar att det finns underlag för Umeå universitet att ansöka om certifieringen.

Lokalförsörjningsenheten ska ansvara för projektarbetet som kommer att pågå 2022 - 2024. För arbetet har 750 000 kronor har avsatts och förhoppningen är att certifieringen, som innefattar en tredjeparts granskning även kan utgöra ett verktyg för kvalitetssäkring, utvärdering och utveckling av universitetets verksamhet. Det är ännu inte klart när ansökan skickas in och när en certifiering kan vara klar.

FISU är en internationell medlemsorganisation som syftar till att utöka universitetsidrottens roll och räckvidd runt om i världen. I Sverige är Sveriges Akademiska Idrottsförbund, SAIF, associerad medlem.
Läs mer och se en film om FISU Healthy Campus.