Inga stora förändringar i årets regleringsbrev

30 januari 2023

Regeringens regleringsbrev för 2023 innehåller ett par nya uppdrag till Umeå universitetet, däremot är antalet uppdrag till universitetet totalt sett färre. Nytt är uppdraget att stärka sjukhusfysikerutbildningen och utveckling av VFU med fokus på sjuksköterskeutbildningen. Det kommer även medel för att stärka forskningsanknytningen av polisutbildningen.

Varje år tar regeringen beslut om myndigheternas mål, uppdrag och ekonomiska ramar för det kommande året via så kallade regleringsbrev. Umeå universitet får uppdrag genom både specifika regleringsbrev just för vårt universitet, likväl som i generella regleringsbrev som rör alla universitetet och högskolor.

Årets sammanställning av de olika regleringsbrev som berör Umeå universitet har i stort samma inriktning i jämförelse med den tidigare regeringens högskolepolitik.

Det här innebär de nya regeringsuppdragen i korthet:

• Den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) för hälso- och sjukvårdsutbildningen behöver utvecklas. Regeringen har satt ett extra fokus på att det ska gälla sjuksköterskeutbildningen och skjuter till 2.25 miljoner kronor till Umeå universitet för det uppdraget.
  • Det finns för få sjukhusfysiker i flera regioner i Sverige, vilket är en viktig yrkesroll inom exempelvis cancersjukvården. Universitetet har fått medel för att öka möjligheten att utföra praktiska utbildningsmoment inom regionernas verksamhet, vilket är en förutsättning för utbildningens genomförande.
  • Kriminaliteten förändras ständigt, vilket kräver ständigt förändrade motåtgärder. Detta ställer krav på att morgondagens poliser redan i utbildningen får rätt verktyg för att följa kunskapsutvecklingen inom polisiärt arbete. Därför satsar regeringen på en utbyggd forskning inom det polisiära arbetet.
  • Sverige har en nationell strategi för samarbetet inom Horisont Europa. Under 2023 har regeringen ett särskilt fokus på europeiska samarbeten inom forskning och utbildning vilket alla lärosäten har fått i uppdrag att arbeta för.

Aktuella regleringsbrev och regeringsbeslut

Regleringsbrev för budgetåret 2023 avseende Umeå universitet

Regleringsbrev inom utgiftsområde 16, utbildning och forskning

Uppdrag att anordna särskild kompletterande utbildning för personer med forskarexamen