Nio europeiska universitet går samman för ett nytt Europauniversitet

30 januari 2023

Umeå universitet stärker tillsammans med åtta andra universitet från hela Europa ett ambitiöst samarbete för utbildning och forskning. Den gemensamma alliansen går under namnet AcrossEU, som nu söker finansiering från EU.

Syftet är att skapa ett Europauniversitet, en ny form av högre utbildning för att bättre möta de stora framtida samhällsutmaningar som Europa står inför. Förutom Umeå universitet ingår universitet från Frankrike, Finland, Tjeckien, Italien, Norra Makedonien, Spanien och Schweiz i samarbetet.

– Umeå universitet har mycket att lära genom samarbetet med de europeiska universitet som ingår i alliansen, men vi har också mycket att bidra med. Inte minst ligger vi långt framme i den pedagogiska utvecklingen av digital undervisning. Vi har också ett utmärkt samarbete med våra studentkårer som kommer att stärka alliansens ambition att arbeta med studentdrivna projekt och frågor, säger Hans Adolfsson, rektor vid Umeå universitet.

Alliansen AcrossEU kommer under våren och sommaren att fortsätta den intensiva insatsen för att stärka samarbetet kring utbildning och forskning med ett antal träffar på olika nivåer och en enkät till studenter vid de nio universiteten. Ett rektorsmöte i Bryssel den 9 mars, ett studentmöte i Rovaniemi i april och en konferens för IT-utvecklare och pedagoger i Umeå i maj är några av höjdpunkterna.

Heidi Hansson, professor i engelsk litteratur och rektors rådgivare i frågor som rör AcrossEU.

Foto:

– Arbetet stannar inte, i väntan på ett förhoppningsvis positivt besked från EU. Under våren planeras bland annat ett möte mellan rektorerna vid samtliga alliansuniversitet, ett gemensamt studentforum, insatser för olika personalgrupper och ett forskarmöte. På hemmaplan kommer vi att träffa personal och studenter vid samtliga fakulteter för att tillsammans planera nästa steg i arbetet, säger Heidi Hansson, rektors rådgivare i frågor som rör AcrossEU.

AcrossEU tilldelades ett kvalitetsstämpel 2022

Europauniversitet är ett initiativ från Europeiska kommissionen som syftar till att skapa starka och innovativa europeiska universitetsallianser. 44 allianser med totalt 340 universitet har redan fått finansiering. Senast utlysningen skedde 2022 då fyra nya allianser fick finansiering. Umeå universitet var med även då med en ansökan men hamnade med knappast möjliga marginal utanför finansiering. I den hårda konkurrensen placerade sig alliansen AcrossEU som en av de främsta på den inofficiella reservlistan. Det innebar att AcrossEU tilldelades ett Seal of Excellence, en utmärkelse som ges till förslag som har bedömts ha hög kvalitet men som inte kan finansieras under utbildningssatsningen Erasmus+ på grund av brist på tillgänglig budget.

Medlemmar i den europeiska alliansen AcrossEU är Université de Caen Normandie (Frankrike), Lapland University-konsortiet med två medlemmar, University of Lapland och Lapland University of Applied Sciences (Finland), University of Pardubice (Tjeckien), Università degli Studi di Siena (Italien), Ss. Cyril och Methodius University i Skopje (Norra Makedonien), Umeå universitet (Sverige), Universidad de Valladolid (Spanien) och Université de Fribourg (Schweiz, associerad medlem).

Besked förväntas i juni 2023

I juni 2023 förväntas besked om vilka nya allianser som kommer att få finansiering via EU-programmen Erasmus+ och Horisont Europa och andra EU-instrument.

Huvudmål för AcrossEU alliansen är att:

• Skapa nya vägar för att koppla samman det omfattande samhället som representeras av dess medlemmar och deras regioner.
  • Främja de europeiska och universella värdena fred, mänskliga rättigheter, inkludering och mångfald.
  • Strukturera nya och inkluderande europeiska universitet.
  • Underlätta livslångt lärande, skapa ny kunskap och utveckla ett aktivt samarbete mellan vetenskaplig forskning och civilsamhället.
  • Stödja regional tillväxt genom gemensamma forsknings-och innovationsprojekt, tvärvetenskaplig utbildning och främja studenters entreprenörskap.
  • Underlätta studentmobilitet inom nätverket.

Läs mer om EU:s initiativet med Europauniversitet

Vad är AcrossEU?

Foto:

AcrossEU är ett nätverk som består av nio bredduniversitet från åtta europeiska länder som representeras av närmare 180 000 studenter, 20 000 forskare och akademisk personal samt lokala och regionala intressenter med en sammanlagd befolkning på över en miljon invånare.

AcrossEU medlemmar:

• Umeå universitet
  • Université de Caen Normandie (Frankrike)
  • Lapland University-konsortiet (Finland) med två medlemmar: University of Lapland och Lapland University of Applied Sciences
  • University of Pardubice (Tjeckien)
  • Università degli Studi di Siena (Italien)
  • Ss. Cyril och Methodius University i Skopje (Norra Makedonien)
  • Universidad de Valladolid (Spanien)
  • Université de Fribourg (Schweiz, associerad medlem)

Redaktör: David Meyers