Akademisk frihet mellan ideal och verklighet

17 oktober 2023

Humanistiska fakulteten och Skytteanska Samfundet arrangerar en halvdag tillägnad den akademiska friheten.

Torsdag 16 november, kl. 13:00 - 16:00
Hörsal, HUM.D.220 , Humanisthuset

13.00–13.10 Inledning och välkomstord, Erland Mårald, preses för Kungl. Skytteanska Samfundet, Christer Nordlund, dekan vid Humanistisk fakultet.

13.10–13.50 Vad är akademisk frihet?, Jesper Ahlin Marceta, fil. dr i filosofi och författare.

13.50–14.30 Den akademiska friheten i Sverige – en lägesbild, Shirin Ahlbäck Öberg, professor i statskunskap vid Uppsala universitet.

14.30–15.00 Paus

15.00–16.00 Panelsamtal

• Hans Adolfsson, rektor för Umeå universitet
  • Annelie Bränström Öhman, professor i litteraturvetenskap, vid Umeå universitet
  • Göran Ericsson, dekan vid SLUs fakultet för skogsvetenskap
  • Annica Sandström, professor i statsvetenskap, vid Luleå tekniska universitet

Moderatorer:

Karin Danielsson, föreståndare för Humlab och docent i informatik, vid Umeå universitet.
Lars-Daniel Öhman, docent i diskret matematik, vid Umeå universitet.

Arrangörer:
Humanistiska fakulteten och Kungl. Skytteanska Samfundet