"En spännande digital utvecklingsresa"

2 oktober 2023

Krönika: Vid universitetsförvaltningen är digitalisering ett strategiskt område som prioriteras högt för att utveckla och förbättra funktionalitet, effektivisera processer och stärka kvaliteten på vårt arbete. Inom Studentcentrums verksamheter har vi just nu mycket spännande digital utveckling på gång med flera intressanta exempel.

Bland annat pågår arbete med att tillhandahålla digitala inspelningspennor som stöd för studenter som har behov av anteckningsstöd vid undervisning.

Peter Hörnemalm, enhetschef vid Studentcentrum.

Foto: Mattias Pettersson

Det pågår även arbete med ny funktionalitet för att studenter själva ska kunna hämta ut sitt digitala examensbevis från Ladok. Ett tredje utvecklingsprojekt som direkt rör både befintliga och presumtiva studenter är att Studentcentrum undersöker möjligheten att börja använda ett digitalt vägledningsverktyg.

Förutom det som direkt påverkar studenterna pågår ett projekt för att gå över till ett nytt ärendehanteringssystem för att hantera studenters ansökan om tillgodoräknanden. Flera delar av Umeå universitetet kan vara involverade i en ansökan om tillgodoräknanden och det nya systemstödet kommer underlätta och effektivisera den interna hanteringen inom Umeå universitet.

När det gäller de system som Ladokgruppen vid Studentcentrum förvaltar så har arbete påbörjats med målet att på sikt gå från tre till ett system.

En av systemförändringarna handlar om en övergång av utbildningsdatabas från systemet Selma till Ladok för universitetets arbete med kurser och program. Här är målet att gå över till Ladok under 2025 inför arbetet med utbildningsutbudet HT-26/VT-27.

Projektet med att implementera ny funktionalitet i Ladok för utbildningsplanering har pågått sedan 2021 och det är nu åtta lärosäten som gått över till Ladoks lösning, nu senast Stockholms universitet. När Umeå universitet går över till Ladok år 2025 kommer cirka 20-25 lärosäten redan ha gått över och börjat nyttja denna lösning.

Parallellt pågår arbetet med att avveckla Selma i nära dialog med övriga tre lärosäten (Uppsala universitet, Karolinska institutet och Mälardalens universitet) som använt Selma och som också planerar för att gå över till Ladok 2025.

Den andra systemförändringen handlar om att gå över från universitetets egna systemlösning, Web-ISP, till Ladok som systemlösning för dokumentation av individuella studieplaner för utbildning på forskarnivå. Ett stort utvecklingsarbete har genomförts inom Ladokkonsortiet med möjlighet för lärosätesrepresentanter att bidra och lämna synpunkter med målet om en första leverans av funktionalitet i Ladok kring kommande årsskifte. Ett projekt för implementering startas nu upp för att planera för hur och när denna funktionalitet i Ladok ska börja användas vid Umeå universitet.

Ladok används idag av cirka 20 000 lärare och administratörer runt om i landet och omkring 234 000 studenter har tillgång till systemet. Systemet innehåller dessutom uppgifter och poster för cirka 3,2 miljoner studenter.

Som en av 41 "delägare" av systemet i Ladokkonsortiet, där duktiga medarbetare på ITS jobbar med utveckling och drift av det nationella systemet Ladok, tror vi att denna utveckling där vi går från tre till en systemlösning är mycket positiv. Det finna många fördelar med att gemensamt inom sektorn drifta och förvalta ett system för en bra IT-säkerhet, en god kvalitet på drift och support, ett väl fungerande och systematiskt arbete med utveckling och förbättringar i systemet för att kontinuerligt utveckla användarvänlighet och effektivisera vårt arbete till nytta för studenter och anställda vid Umeå universitet.

 

Peter Hörnemalm, enhetschef Studentcentrum

Logga in för att kommentera och läsa kommentarer.