Förändringar i representationsreglerna – så här påverkas din verksamhet

11 oktober 2023

En översyn av universitetets representationsregler medför flera nyheter. Bland annat kan interna kurser, konferenser och planeringsdagar avslutas med måltid, och beloppsgränser för extern representation höjs.

Bakgrunden till översynen av universitetets representationsregler grundar sig i frågor och önskemål från verksamheten. Ekonomienheten har därför sett över reglerna för intern representation och även gjort en översyn av nuvarande beloppsgränser.

Bland nyheterna är möjligheten att avsluta interna kurser, konferenser och planeringsdagar som genomförs under en dag kan avslutas med en måltid. Förutsättningen är att programmet för dagen omfattar minst sex timmar.

Även beloppsgränserna för extern representation justeras från 850 kronor till 1 050 kronor inklusive moms, och gränsen för att köpa begravningsblommor till externa personer höjs från 500 kronor till 1 000 kronor inklusive moms.

Regler för representation (Regelverket)
Ekonomihandboken, kapitel 8 (Ekonomiadministration)

Redaktör: Anja Axelsson