Ny mediabank ger bättre stöd för att följa GDPR-krav - ny roll införs

13 oktober 2023

I början av december går Umeå universitet över till en ny lösning för de bilder som alla anställda kan använda för exempelvis trycksaker, dokument, presentationer och umu.se. Även filmer som idag ligger i videoplattformen Vimeo flyttas över. Filmer som finns i Umu Play berörs inte.

Bland fördelarna märks förbättring av hur bilderna är kvalitetssäkrade, vilka avtal som gäller för att använda bilderna och ökade möjligheter att säkerställa rätten att bli glömd om man är med på en bild.

Din verksamhet behöver inte göra flytten av de bilder ni laddat upp i nuvarande mediabank. Kommunikationsenheten ser till att bilderna flyttas över. Redan publicerade bilder på umu.se påverkas inte av förändringen.

Alla medarbetare kommer ha möjlighet att ladda ned bilder man vill använda genom att logga in med sitt Umu-id. Medarbetare som idag har rollen webbredaktör kommer kunna infoga bilder på webbsidor på umu.se, men inte ladda upp bilder till mediabanken.

Behöver din verksamhet ofta ladda upp egna bilder – utse en mediaredaktör

För att professionalisera arbetet med bilder och film som är universitetsgemensamma införs rollen mediaredaktör. Rollen innebär att personen;

• Arbetar ofta med bilder som ska laddas upp i mediabanken
  • Kan vara ett stöd till övriga webbredaktörer inom din verksamhet
  • Säkerställer att bilden märks upp med information om samtycke, eventuella avtal och andra typer av märkningar som behövs. Detta behövs för att kunna följa lagkraven kring GDPR och rätten att bli glömd.
  • Får utbildning, användarstöd och support från Kommunikationsenheten

Utbildningen till mediaredaktör är i form av självstudier och omfattar cirka två timmar. Senast den 15 november behöver du ha skickat in vem som ska bli din mediaredaktör för att hen ska hinna gå utbildning inför lansering.

Skicka in namnet på den du utser

Behöver din webbredaktör ladda upp en bild ibland - stöd kommer finnas

Om din webbredaktör har behov att lägga upp enstaka bilder i mediabanken behöver du inte utse en mediaredaktör för din verksamhet. Webbredaktören kommer få information om vilka rutiner som kommer gälla när hen behöver hjälp.

Har du frågor?

Kontakta Sara Mejtoft, områdeschef Kommunikationsenheten