Ny rekommendation kring lägsta belopp för internfakturor

6 oktober 2023

Internrevisionen granskade 2022 universitetets internprissättning och interndebitering. En av fyra rekommendationer var att universitetet bör se över samtliga kostnader vid prissättning och debitering. Rekommendationen byggde bland annat på synpunkter om att det finns kostnader för att upprätta och administrera internfakturor.

I den fortsatta granskningen av hantering av internfakturor uppskattas en genomsnittlig kostnad för att ta emot och skicka en faktura till 500 kronor.

− Rekommendationen är framtagen för att minska administrativa kostnader när det i vissa fall kostar universitetet mer att skicka och hantera en faktura, än beloppet på fakturan. Det här är i sig inget hinder för att fortsätta internfakturera mindre belopp, säger Per Ragnarsson, budgetchef.

I korthet innebär rekommendationen

• att internfakturor som motsvarar eller understiger belopp på 500 kronor inte behöver upprättas,
  • att det är tillåtet att upprätta fakturor som motsvarar eller understiger ett belopp på 500 kronor,
  • att den som skulle ha skickat faktura är den som är ansvarig för beslut om att avstå fakturering. Mottagaren kan inte avstå från att betala fakturor på belopp som motsvarar eller understiger 500 kr.

Redaktör: Anja Axelsson