Testbed universum

9 oktober 2023

Rektor beslutar att fastställa projektplan "Universum Verksamhetsutveckling Snackademin – en testbädd".

Det finns en ambition från Umeå universitet och fastighetsägaren Akademiska hus om att skapa ett aktivt och attraktivt Universum. Byggnaden ska fungera som en entré till universitetet, ett nav och en mötesplats på huvudcampus med dragningskraft och relevans för en bredare målgrupp.

Ytan föreslås nu fungera som testbädd, där målsättningen är att tillämpa den bärande idé som formulerats i en förstudie för ett framtida Universum och som är genomförd av Akademiska hus. I förstudien lyfts, bland annat, behovet av att "aktivera" Universum och att "skapa en port till Universitetet" genom en attraktiv mötesplats med ett verksamhetsinnehåll som är intressant och relevant för en bredare målgrupp. I projektet utforskas hur verksamheternas olika projekt, nätverk och centrumbildningar kan samnyttja en god mötesmiljö som är intressant för en bredare publik och som kan fungerar som en mötesplats för alla som verkar inom Universitets- och sjukhusområdet.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2.3.1-1664-23.

Redaktör: Sara Rambe