Välkomna till kompetensutveckling tillsammans med skolans personal

5 oktober 2023

Umeå universitet anordnar kompetensutveckling för skolans personal under vecka 44. Självklart är även universitetspersonal och studenter välkomna att delta.

Under konferensen Kunskapsveckan erbjuder mer än femtio föreläsningar och workshops.

Foto: Karin Tengby, Mostphotos

Kunskapsveckan 31 oktober-1 november

Konferensen Kunskapsveckan är en årligen återkommande konferens för skolans personal, till vilken även universitetets personal och studenter hälsas välkomna.

I år inleder Sverker Sörlin med föreläsningen "Vad kan bildning göra som inte kunskap gör?". Därefter följer en föreläsning med Lisbeth Lundahl under rubriken "På vindlande vägar genom skolan". Konferensen avslutas med Susanne Dahls föreläsning "Människan är människans glädje".

Därutöver erbjuder vi mer än femtio olika föreläsningspass och workshops, till exempel dessa:

• Vad är fred och hur kan vi studera den?
  • ChatGPT som hot och som möjlighet: Hur AI påverkar oss och vad vi kan göra åt saken
  • Har skolans digitalisering gått för långt?
  • Ungdomar, främlingsfientlighet och skolan
  • Betyg och bedömning
  • Psykisk ohälsa i Västerbotten – att hjälpas åt för våra barn och ungdomar
  • Övervikt och obesitas bland barn och ungdomar – vad kan skolan göra?
  • Nikotinbruket ökar bland ungdomar - hur tacklar vi det tillsammans?
  • Kvalitetsutveckling med stöd av kognition- och neurovetenskap; en serie med fler föreläsningar:
    - Skolutveckling från mitten: Ett projekt som gör skillnad
    - Det syns inte – hur man mår bakom skärmen
    - Testbaserat lärande: implementering av en effektiv lärstrategi
    - Paneldebatt "Det syns inte" och "testbaserat lärande": Utmaningar och förtjänster

Till program och anmälan!