Vinnare i satellittävling fick bevittna ballonguppskjutning

4 oktober 2023

Under kursen Satellitteknik och satellitdesign tävlade studenterna om vem som lyckades bygga den smartaste minisatelliten. Det vinnande laget, fem studenter i teknisk fysik, fick som pris åka till Esrange i Kiruna för att bevittna uppskjutningen av ett ballongexperiment.

Kursen om satellitteknik samlade 21 studenter vid civilingenjörsprogrammet i teknisk fysik. De satelliter de byggde under sex veckor, så kallade CanSats, var inte större än läskburkar. Tävlingen gick ut på att flyga satelliterna med drönare och vinnande ur leken gick Malin Gidlund, Carlota Carrillo Gómez, Gustav Oskarsson, Jacob Lindström och Henrik Wahlström i laget C.A.N.T.

Det vinnande laget bestod av Gustav Oskarsson, Malin Gidlund, Jacob Lindström och Henrik Wahlström, här tillsammans med läraren Shahab Fatemi (mitten).

Foto: Shahab Fatemi

Universitetslektor Shahab Fatemi vid Institutionen för fysik tog med sig vinnarna till Kiruna, där de besökte Institutet för rymdfysik, fick vara med uppskjutningen av ballongexperimentet BEXUS på Esrange, fick se EISCAT-radarn och besöka ishotellet. Resan sponsrades av Arktisk Centrum (ARCUM) vid Umeå universitet genom Arctic Centre's Strategic Funds.

Läs mer om kursen i satellitteknik
Se ett tv-inslag om studenternas tävling

Studenterna fick vara med under en ballonguppskjutning vid Esrange i Kiruna.

Foto: Shahab Fatemi