"För en hållbar utveckling i norra Sverige"

13 november 2023

Krönika: Det talas mycket om den samhällsomvandling som pågår i norra Sverige. Begreppet samhällsomvandling är viktigt för det fångar att det inte är endast enskilda delar av eller enskilda aktörer i samhället som påverkas eller kommer att påverkas av det som nu sker. Därför är det också vitalt att samhällets olika aktörer involveras i den process som omvandlingen innebär för att söka säkerställa en hållbar utveckling.

Hans-Olov Byquist, chef Enheten för forskningsstöd och samverkan

Foto: Mattias Pettersson

Samverkan mellan akademier, myndigheter, näringsliv, och andra samhällsaktörer är avgörande för att samhällsomvandlingen ska lyckas. Det kan bland annat ske genom att det skapas plattformar för dialog och samarbete mellan olika aktörer för att därigenom dra nytta av olika perspektiv och kompetenser. Ett exempel på sådant initiativ är konferensen Perspectives som arrangeras av Umeå universitetet i slutet av november, samt de seminarium som föregått denna.

Då samverkan är en viktig framgångsfaktor så är det intressant att koppla samhällsomvandlingen i norr och universitetets roll i denna till det uppdrag som Universitetskanslersämbetet (UKÄ) fått av regeringen att genomföra en utvärdering av universitets och högskolors samverkan. Utvärderingen sker utifrån det krav i högskolelagen som anger att det i högskolornas uppgift ska ingå att samverka med det omgivande samhället för ömsesidigt utbyte och verka för att den kunskap och kompetens som finns vid högskolan kommer samhället till nytta. Dess tyngdpunkt ligger på lärosätenas arbete med att skapa goda förutsättningar för att bedriva samverkan inom forskning och utbildning.

Frågor som ställs inom utvärderingen rör bland annat vad lärosätet vill uppnå med sin samverkan med det omgivande samhället, samt vilka prioriteringar och strategiska val som behövs för detta. Det är viktiga frågeställningar. Inte bara för utvärderingen, utan i allra högsta grad för den samhällsomvandling som vi är inne i och troligtvis kommer att vara en del i under många år framöver. Vi behöver forma våra tankar kring vad vi vill med samverkan, kopplat till vår roll i norra Sveriges samhällsomvandling.

Umeå universitetet bidrar redan mycket och är på olika sätt involverat i det som nu sker. Inte minst vad gäller utbildning, men även i fråga om forskning och innovation. Men finns det mer som vi vill och kan bidra med? Kan till exempel vi som bredduniversitet vara en katalysator för samverkan i samhällsomvandlingen här i norr?

UKÄ:s utvärdering sätter fokus på samverkan och synliggör universitetens jobb med samverkan, vilket är bra. Det ska bli både intressant och spännande att ta del av resultaten. De kommer att ge oss värdefulla insikter i vad vi redan gör bra och bör bygga vidare på, liksom vad vi kan göra bättre och lära av andra lärosäten.