Forte-pengar till samhällsvetenskaplig fakultet

8 november 2023

Årets öppna utlysning från Forte, Forskningsrådet för hälsa arbetsliv och välfärd, tilldelar fyra forskare vid Samhällsvetenskapliga fakulteten sammanlagt drygt 17 miljoner kronor i finansiering till sin forskning.

Oscar Rantatalo, Pedagogiska institutionen, beviljas 4,6 miljoner för projektet Tvärfunktionella team I brottsutredning: ett interventionsprojekt för att stötta utredares samarbete.

Jeffrey Mitchell, Sociologiska institutionen, beviljas 4,9 miljoner för projektet Att pekas ut som utsatt område: Effekter på grannskapsnivå avseende hälsa, kriminalitet och tillit.

Liselotte Eriksson, Umeå centrum för genusstudier. beviljas 4,9 miljoner för projektet Uppväxtvillkorens betydelse för hälsa och livslängd: En longitudinell analys av barn som växte upp i norra Sverige under 1920- och 1930-talen.

Lena Enqvist, Juridiska institutionen , beviljas 2,9 miljoner för projektet Rättsliga dimensioner av rehabiliteringssamverkan - förutsättningar för samarbete mellan Försäkringskassan, arbetsgivare och företagshälsovård vid återgång i arbete för anställda med psykisk ohälsa.

Redaktör: Eva Stoianov