Nya forskningspengar från VR:s inriktade utlysningar

24 november 2023

Samhällsvetenskaplig fakultet får sammanlagt drygt 22 miljoner kronor till fem projekt från Vetenskapsrådet.

Projektbidrag för forskning om samhällelig beredskap och säkerhet

Markus Hällgren, Handelshögskolan, beviljas 4,8 miljoner kronor för projektet LET: Ledarskap, genomförande och översättning i och mellan särskilda händelser.

Johann Overud, Umeå centrum för genusstudier, beviljas 5, 3 miljoner kronor för projektet From Women´s Preparedness to Everyday Prepping: Gender and National Duties in Times of Crisis 1939-2023.

Projektbidrag för forskning om rasism och diskriminering

Jeffrey Mitchell, Sociologiska institutionen, beviljas 3 miljoner kronor för projektet Att nysta upp diskrimineringsupplevelser i Europa: Analys av flera marginaliserade grupper ur ett komparativt perspektiv.

Projektbidrag för forskning inom migration och integration

Marta Miklikowska, Sociologiska institutionen, beviljas 3,4 miljoner kronor för projektet Positiv integration i skolor med etnisk mångfald.

Projektbidrag för forskning om Förintelsen, Förintelsens offer och antisemitism

Samuel Merrill, Sociologiska institutionen, beviljas 6 miljoner kronor för projektet #NeverForget vs. #NeverHappened: Minnet av Förintelsen i sociala medier.

Redaktör: Eva Stoianov