VR tilldelar samhällsvetenskaperna nya medel

7 november 2023

Vetenskapsrådet beviljar bidrag till fem forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna vid Umeå universitet.

Johan Eriksson, Institutionen för psykologi, beviljas 3,5 miljoner för projektet Krysset markera platsen - Kartläggning av neurala korrelat till medvetandet vid mötespunkten mellan medvetande och uppmärksamhet.

Mikael Hjelm, Sociologiska institutionen, beviljas 4,6 miljoner för projektet Toleransens natur och konsekvenser.

Mathilda Åkerlund, Sociologiska institutionen, beviljas 4,6 miljoner kronor för projektet Män som hatar kvinnor online: En studie av internet som ny arena för mobilisering av organiserat kvinnohat.

Fanny Pettersson, Pedagogiska institutionen, beviljas 3,9 miljoner för projektet Fjärrundervisning – en ny organisatorisk utmaning för svensk skola?

Leif Sundberg, Institutionen för informatik, beviljas 70 000 för projektet Användning av kodfri AI i högre utbildning.

Redaktör: Eva Stoianov