7,2 miljoner kronor till forskningsinfrastruktur med nationell potential

4 december 2023

Umeå universitet satsar 7,2 miljoner SEK på fyra lokala forskningsinfrastrukturer vid Umeå universitet som har potential att bli nationella.

Under åren 2022–2025 satsar Umeå universitet totalt 18 miljoner kronor på lokal forskningsinfrastruktur som har potential att bli nationell. Det vill säga infrastrukturer som på sikt kan möta resursbehov hos flera forskargrupper och projekt även utanför Umeå.

En första intern utlysning gjordes under hösten 2022 där sju av tolv inkomna ansökningar beviljades.

Hösten 2023 gjordes en andra utlysning där åtta ansökningar inkom. Dessa granskades av fyra utvärderare från de olika fakulteterna enligt kriterierna för finansiering. Även vid denna utlysning gällde enligt kriterierna att infrastrukturerna kunde söka maximalt 900 000 kronor per år i två år (2024-2025) inklusive medfinansiering från fakulteten.

Rektor har nu beslutat att bevilja fyra ansökningar:

• Enheten för biobanksforskning (EBF) och Northern Sweden Health and Disease Study (NSHDS), Enheten för biobanksforskning vid Medicinska fakulteten,
  • High Performance Computing Center North (HPC2N) at Umeå University (UmU) vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten
  • µNordic Single Cell Hub (µNiSCH), Institutionen för molekylärbiologi vid Medicinska fakulteten. Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten är delaktig i samfinansieringen av infrastrukturen.
  • X-ray Photoelectron Spectroscopy Platform (XPS Platform), Kemiska institutionen vid Teknisk-naturvetenskapliga fakulteten

Redaktör: Anja Axelsson