Enheten för polisutbildning byter namn

7 december 2023

Enheten för polisutbildning har bytt namn till Enheten för polisiärt arbete. Den engelska benämningen blir Unit of Police Work. Det nya namnet gäller från och med december 2023.

Umeå universitet har sedan år 2000 bedrivit grundutbildning för poliser på uppdrag av Polismyndigheten. År 2015 inrättades ett huvudområde för högskole- och kandidatexamen benämnt polisiärt arbete vid universitetet. Utbildningen sker på upprättad överenskommelse mellan Polismyndigheten och Umeå universitet. Enheten bedriver också vidareutbildning för polispersonal och andra yrkesgrupper, samt externt finansierad forskning. Enheten fungerar även som en nod för forskning inom polisiärt arbete, som bedrivs både vid enheten och inom andra institutioner och fakulteter vid lärosätet, samt bedriver samverkan med omgivande samhälle inom både utbildning och forskning.

– Anledningen till den nya benämningen är att verksamheten idag inte endast handlar om att tillhandahålla uppdragsutbildning för Polismyndigheten. Enheten har också ett eget utbildningsuppdrag inom ramen för Samhällsvetenskapliga fakultetens utbildningsanslag, på såväl grundläggande som avancerad nivå, och arbetar för en etablering av forskarutbildning inom polisiärt arbete, säger Daniel Skog, föreståndare vid Enheten för polisiärt arbete.

– Ändringen kommer bättre att beskriva den verksamhetsutveckling som skett och sker vid arbetsenheten vad gäller forskning och utbildning inom polisiärt arbete och visa på att enhetens verksamhet inte endast utgörs av utbildning till polis. Namnbytet innebär dessutom att enhetens namn i större utsträckning överensstämmer med benämningarna på motsvarande verksamheter vid andra lärosäten i Sverige, säger Daniel.

För mer information, kontakta gärna Daniel Skog, föreståndare för Enheten för polisiärt arbete: https://www.umu.se/personal/daniel-skog/

Redaktör: Eva Stoianov