Kungl. Skytteanska Samfundets pris till yngre framstående forskare

6 december 2023

Kungl. Skytteanska Samfundet, en av de 18 kungliga akademierna, har till uppgift att stödja och uppmärksamma Norrlands kulturella och vetenskapliga utveckling.

Som ett led i detta arbete har akademin sedan 1993 delat ut pris till yngre framstående forskare verksamma vid de norrländska lärosätena – Luleå tekniska universitet, Umeå Universitet, SLU i Umeå, Mittuniversitetet och Högskolan i Gävle.

Priserna avser att uppmärksamma framstående forskning som bedrivs inom humaniora, konst, samhällsvetenskap, ekonomi, naturvetenskap, teknik, medicin och vårdvetenskaper.

År 2024 delas det ut fyra priser à 25 000 kr inom dessa vetenskapliga områden:

• Humaniora och konstnärlig forskning
  • Samhällsvetenskap och ekonomi
  • Naturvetenskap och teknik
  • Medicinsk vetenskap och vårdvetenskaper

Priserna delas ut vid årshögtiden vid det lärosäte som pristagaren tillhör samt i samband med Samfundets årshögtid i maj 2024. Vid ceremonin håller pristagaren ett anförande om sin forskning som sedan publiceras i Samfundets årsbok Thule.

Vem kan nomineras till prisen?

Yngre forskare, upp till max 7 år efter disputation. Vid nomineringen ska den föreslagna pristagaren vara verksam vid något av de norrländska lärosätena; Luleå tekniska universitet, Umeå universitet, SLU i Umeå, Mittuniversitetet eller Högskolan i Gävle.

Priskriterier

Pristagaren ska genom sin forskning utmärkt sig genom att ha:

• bedrivit vetenskapligt betydelsefull forskning
  • visat framsteg (efter disputationen) genom vetenskaplig publicering, erhållna externa medel och för konstnärlig forskning kunskap och förståelser som utvecklats genom konstnärliga verk och gestaltningar
  • visat självständighet genom att tagit initiativ till ny forskning
  • bidragit till att stärka de vetenskapliga miljö där den nominerade varit verksam
  • visat potential för fortsatt vetenskaplig utveckling

Nominering

Varje norrländskt lärosäte uppmanas nominera max 3 kandidater till varje pris. Därtill kan Samfundets ledamöter också nominera till prisen.

Sista nomineringsdag är 29 januari 2024. Nomineringen skickas via mejl till vice-preses: Camilla Sandström.

Nomineringen ska innehålla:

• En sammanfattning: En beskrivning som, kort och koncist utifrån kriterierna, redogör för den nominerades forskning, utveckling och forskningens betydelse. Max 800 ord.
  • CV för den nominerade: Max 2 sidor
  • En lista på den nominerades 5 viktigaste publikationer eller konstnärliga verk

Ansökan kan vara skriven på svenska eller engelska. Alla delar av nomineringen ska skickas in i pdf-format eller .doc(x).

Beredning och beslut

Styrelsen för Skytteanska Samfundet kommer att utse pristagaren på basis av rekommendationer från fyra av styrelsen utnämnda beredningsgrupper (en för vardera vetenskapligt område).

Beredningsgrupperna består av 4–5 sakkunniga i varje grupp med representanter från minst tre olika norrländska lärosäten.

Frågor besvaras av preses Erland Mårald eller vice-preses Camilla Sandström.

Redaktör: Per Melander