Ledningsblogggen: "Det går bra för Humanistisk fakultet"

21 december 2023

När terminen och året närmar sig sitt slut finns det skäl för fakultetsledningen att se över verksamheten och analysera hur det gått. Vi har som vanligt sammanfattat läget i en avstämningsdialog med universitetsledningen men vi vill på det här viset också passa på att kort informera fakultetens medarbetare.

Fakultetsledningen: Christer Nordlund, Marlene Johansson Falck, Marcus Zaar, Ann-Catrine Eriksson och Phil Buckland Foto: Per Melander

Till att börja med kan vi meddela att fakultetens ekonomi totalt sett är stabil. Även om ganska många rekryteringar genomfördes hade vi kunnat använda än mer resurser än vi gjorde under 2023.

Inför 2024 har fakultetsnämnden därför lagt en ambitiös budget som förhoppningsvis innebär att en betydande del av myndighetskapitalet kommer användas på ett både meningsfullt och ansvarsfullt sätt. Vår utgångspunkt är ju att tillgängliga resurser ska nyttjas i så hög grad som möjligt.

Inom utbildningen har 2023 varit ett på många sätt bra år. Umeå universitet har av universitetsstyrelsen fått i uppdrag att särskilt beakta det så kallade takbeloppet, alltså att de medel som universitetet fått för att ge utbildning används. Humanistisk fakultet är den enda fakulteten som nått det målet – ja, till och med överskridit det.

Fakultetens flexibla utbildningsutbud, med utbildningsprogram och olika former av fristående kurser, verkar ha varit ett lyckokast. Att vi har nått takbeloppet har varit möjligt tack vare att institutionerna antagit fler studenter på befintliga kurser och även på nya spännande kurser. VI har ett intressant utbud! Och inte minst har det varit möjligt tack vare alla lärare som gett utbildningarna.

Det har även gått bra för fakulteten i år när det gäller erhållande av externa forskningsmedel. Inte mindre än sex stycken forskningsbidrag har beviljats av Vetenskapsrådet med någon lärare inom fakulteten som huvudsökande. Det är mycket glädjande med tanke på att beviljandegraden hos VR endast är omkring 10 % för humaniora och samhällsvetenskap.

Dessutom har vi av Vetenskapsrådet fått flera forskningsinfrastrukturer beviljade eller förlängda. Dessa kommer att medfinansieras av universitetet tillsammans med fakulteten. Till detta ska läggas ett antal bidrag från andra finansiärer där lärare från vår fakultet antingen är huvudsökande eller medsökande.

När det gäller fakultetens publikationer är det svårt att säga någonting konkret innan inmatningen i DIVA är klar för i år. Vi kan emellertid konstatera att den vetenskapliga publiceringen under den senaste tiden varit framgångsrik.

Av Vetenskapsrådets Forskningsbarometer 2023 framgår nämligen att det är Umeå universitets publikationer inom humaniora som i internationell jämförelse har högst citeringsgenomslag (källa https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2023-11-30-forskningsbarometern-2023.html).

Detta antyder att våra anställda skriver publikationer med hög genomslagskraft och som läses och citeras internationellt. Bra jobbat!

Som kuriosa kan slutligen nämnas att nyheter från Humanistiska fakulteten har fått hygglig spridning i de sociala mediekanaler som Umeå universitet använder. Enligt Kommunikationsenhetens sammanställning visar det sig att två av de tre mest populära inläggen på X/Twitter handlat om humaniora, och på Facebook blev ett inlägg om humaniora det tredje mest populära under året. Att det vi gör också syns är inte oviktigt och här spelar våra kommunikatörer en viktig roll.

Sammanfattningsvis kan vi ödmjukt hävda att det går bra för Humanistisk fakultet. Tack alla för väl utfört arbete under året. Vi ses 2024!

Läs tidigare inlägg på Fakultetsledningens blogg

Redaktör: Per Melander