Nytt systemstöd och arbetsrutin vid hantering av företrädesrätter

14 december 2023

Den 15 januari 2024 implementeras ett nytt systemstöd med tillhörande arbetsrutin vid hantering av företrädesrätter. Förändringen innebär att vi går från manuell till digital hantering där personer som gör anspråk på företrädesrätt fortsättningsvis gör anmälan digitalt i en specifik modul i vårt rekryteringssystem Varbi.

Den 15 januari 2024 implementeras ett nytt systemstöd med tillhörande arbetsrutin vid hantering av företrädesrätter. Förändringen innebär att vi går från manuell till digital hantering där personer som gör anspråk på företrädesrätt fortsättningsvis gör anmälan digitalt i en specifik modul i vårt rekryteringssystem Varbi.

En översyn av hanteringen av företrädesrätt till återanställning och utökad sysselsättningsgrad har genomförts för att kvalitetssäkra och effektivisera processen. Översynen syftar också till att uppfylla de krav som ställs på Umeå universitet gällande GDPR.

HR-stödet har erbjudits utbildning i Varbi och i den nya arbetsrutinen. De kommer precis som tidigare att vara ett stöd i processen.

För att underlätta övergången och ge möjlighet att ställa frågor erbjuder Personalenheten öppna verkstäder till HR-stöd, chefer och övrig personal som arbetar med rekrytering. Verkstäderna kommer att hållas tisdagar kl. 14.00-15.00 under perioden 16/1 till och med 12/3.

Verkstäderna sker digitalt och länk till teamsmötet finner ni nedan: Verkstäder - stöd och guidning i ny digital rutin för företrädesrätter (eduportal.se)

I samband med implementeringen kommer uppdaterad information att läggas ut i HR-guiden.

Vid frågor

Vid arbetsrättsliga frågor kring hantering av företrädesrätter kontakta Johanna Köpsén, HR-strateg (johanna.kopsen@umu.se)

Vid frågor kring företrädesrätter i specifika rekryteringsärenden samt systemstödet i Varbi kontakta Caroline Henrysson, HR-strateg (caroline.henrysson@umu.se)

Redaktör: Moa Eirell