Utredning av forskningsstöd och stöd till samverkan utifrån ökade krav och behov

7 februari 2023

Rektor har beslutat att utreda vilket behov av forsknings- och samverkansstöd som universitetets forskare och lärare, institutioner och ledning behöver, och om det stöd som idag erbjuds behöver förändras utifrån behoven. Utredningsuppdraget startar nu och ska vara klart i början av maj då det ska återrapporteras till rektor med förslag till åtgärder.

Universitetsledningen har som en högt prioriterad fråga att öka forskningens kvalitet och den vetenskapliga produktionen, liksom konkurrenskraften om forskningsbidrag. Dessutom innebär den pågående samhällsomvandlingen i norr både en förväntan och en möjlighet för universitetet att bidra både genom utbildning till kompetensförsörjningen och genom forskning med ny kunskap.

— Vi har många spännande och viktiga frågor som rör forskningsområdet som ger anledning till att se över olika delar av stödet till forskning och forskare. En del förändringar är redan på plats. Ett exempel är det strategiska arbetet med rekryteringar för stöd inom forskningsområdet, men även det ledningsstöd kring forskningsanalys som nu etablerats hos Universitetsbiblioteket, säger rektor Hans Adolfsson.

Det finns även en uttalad efterfrågan från fakultetsledningar, prefekter och forskare om ett förstärkt och mer ändamålsenligt forskningsstöd.
Med anledning av det kommer två externa utredare – Maryam Hansson Edalat, avdelningschef för Avdelningen för forsknings- och samverkansstöd vid Stockholm universitet, samt Peter Värbrand, tidigare vicerektor vid Linköpings universitetet med ansvar för samverkan – med start i februari intervjua företrädare för att fånga upp vilka behov av forsknings- och samverkansstöd som finns.

I uppdraget ingår också att göra en genomlysning av enheten för Forskningsstöd och samverkan för att se om nuvarande organisering av stöd möter behoven som lyfts.

— Vi behöver öka vår konkurrenskraft både nationellt och internationellt när det gäller forskning. Det här en av flera åtgärder för att vidareutveckla och stärka kvaliteten när det gäller forskning och samverkan, säger rektor Hans Adolfsson.

Flera förändringar för att utveckla stöd till forskning har redan genomförts, bland annat har ansvaret för ledningsstöd i frågor om forskningsinfrastrukturer samlas hos Planeringsenheten och en samlad forskningsanalysfunktion etablerats vid Universitetsbiblioteket.

Har du frågor?

Kontakta Daniel Andersson, akademisekreterare