Utträde ur Nordiska Centret, Indien

10 februari 2023

Rektor beslutar att meddela utträde ur medlemskapet i Nordiska Centret, Indien.

Umeå universitet är medlem i Nordiska Centret i Indien (NCI) sedan 2001. NCI är ett konsortium bestående av nordiska universitet med syfte att främja forsknings- och utbildningssamarbete mellan Norden och Indien. NCI administreras av ett sekretariat i Norden, för närvarande vid Tammerfors universitet, och har ett sambandskontor tillika föreståndarresidens i New Delhi.

Universitetsledningen har sett över Umeå universitets universitetsgemensamma internationella samarbeten och medlemskap. Detta som ett led i universitetets strategiska arbete inom internationalisering. Utifrån detta är bedömningen att Umeå universitet ska lämna medlemskapet i Nordiska Centret, Indien.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2023/272.

Redaktör: Sara Rambe