Fakultetledningens blogg: Vad kan lärcentra göra för våra utbildningar?

3 april 2023

I ett inägg i Fakultetsledningens blogg skriver utbildningsledare Ann-Catrine Eriksson om Humanistiska fakultetens samarbeten med Lärcentrum i Härnösand, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Bilden är tagen i samband med besöket i Örnsköldsvik. Peter Lexelius, Christer Nordlund och Ann-Catrine Eriksson från Humanistiska fakulteten. Loredana Gorea, Agnes Backlund och Therese Söderström från Lärcentrum i Örnsköldsvik.

Foto:

Runt om i landet finns flera kommunala lärcentrum med uppgift att stödja eftergymnasial utbildning och skapa förutsättningar för kompetensförsörjning. Hos ett lärcentrum kan distansstudenter få olika sorter stöd, exempelvis finns det oftast läsplatser, lokaler att boka för grupper, internet, möjlighet till att genomföra tentamen, tillgång till ett bibliotek och information om studier.

Vid humanistisk fakultet har vi närmare samarbete med lärcentrum i Härnösand, Skellefteå och Örnsköldsvik.

Först lite historia. I januari 2020 hölls ett första möte på kansliet med representanter från lärcentret i Skellefteå. De ville presentera vad de kan erbjuda studenter vid Humanistisk fakultet och vi från fakulteten ville undersöka möjligheter till att göra mer riktade rekryteringsaktiviteter.

En månad senare besökte kanslichefen Lena Högback, som själv har stor erfarenhet av att arbeta med lärcentrum, och jag i rollen som utbildningsledare Skellefteå för att planera vidare och för att se deras lokaler och service. Tyvärr så stängde samhället ner i mars som en följd av pandemin, vilket satte lite käppar i hjulet för våra planer.

Trots detta så utvidgades fakultetens kontakter under våren 2020 till att först även inkludera lärcentrum i Örnsköldsvik och därefter det i Härnösand. De var intresserade av utbudet av distanskurser vid Humanistisk fakultet och ville öppna sina lokaler för studenter så snart det var möjligt.

Fram tills nu har kontakten med Härnösand, Skellefteå och Örnsköldsvik huvudsakligen handlat om att de fått kontaktuppgifter till studenter som läser fakultetens utbildningar på distans i respektive kommun.

Studenterna har sedan kontaktats av närmaste lärcentrum och fått information om vad de har att erbjuda som stöd i studierna. Under perioder då det inte varit restriktioner har de också fått visning av lokaler och inbjudan till andra aktiviteter.

De som arbetar vid dessa tre lärcentrum får i samband med kontaktuppgifterna också kunskap om vad studenterna läser för kurser. Förhoppningen har alltid varit att en tillräckligt stor grupp som läser samma utbildning skulle kunna samlas och få stöd, boka lokaler och få möjlighet att bjuda in gäster, exempelvis representanter för arbetslivet. Det har hittills inte hänt.

Personalen vid lärcentrumen får också Humfaktuellt och kan därmed följa med i vad som händer vid fakulteten och själva ta kontakt med aktuella forskare, lärare och utbildningar när de arrangerar aktiviteter.

Denna vårtermin har fakulteten äntligen kunnat utveckla kontakterna lite mer. Skellefteå fick redan på försommaren 2022 ett efter-pandemin-besök av fakultetens T/A-personal i samband med T/A-internatet om hållbar utveckling, och nyligen hölls ett digitalt möte med fokus på höstterminen.

I februari och mars kunde vi tills slut även besöka Härnösand och Örnsköldsvik för första gången. Vi fick se deras fina lokaler och höra vad de förväntar sig av Humanistisk fakultet och vi kunde berätta om fakultetens organisation, årshjulet för utbildningsadministration och ge exempel på vilken typ av kurser vi ger på distans.

Efter att ha besökt alla tre lärcentrum så kan vi konstatera att de har väldigt fina lokaler för såväl undervisning som grupp- eller självstudier. Studenter kan dessutom få tillgång till lokalerna kvälls- och helgtid. De har alla möjlighet till digital salstentamen, det finns bibliotek och närvarande personal som kan svara på frågor och fungera som stöd.

De har kontinuerliga kontakter med kommunens arbetsgivare och kan samla in förslag på examensjobb och praktikplatser. De arrangerar olika typer av aktiviteter för studenter och allmänhet. Exempelvis anordnas föredrag och studieinformationsevent, man samlas kring Vetenskapsluncherna som streamas från Curiosum, och man ordnar studiebesök eller fikatillfällen för att olika studentgrupper ska kunna träffas.

De tre lärcentrumen har också några gemensamma önskemål. De vill ha kontaktuppgifter även till pendlande studenter som läser program och kurser på campus för att ge dem samma information och möjlighet till aktiviteter som till distansstuderande.

De hoppas att fler från fakulteten vill besöka dem, så om ni arrangerar ett internat eller en konferens i någon av städerna passa på att boka ett besök samtidigt. De önskar också att ett urval nätkurser förses med kurstillfällen med studieort i någon av städerna.

De vill därmed inte ha ut lärare till lärcentrumen, utan att föreläsningar eller seminarier som hålls på zoom kan streamas till en lokal på plats och att man därigenom kan samla en grupp studenter.

Efter att Lena Högback lämnat oss är det numer Peter Lexelius och undertecknad som håller kontakterna med lärcentrumen i Härnösand, Skellefteå och Örnsköldsvik. Vi ser det som en möjlighet att öka genomströmningen på kurser och som en väg för studentrekrytering, men också som en kanal för samverkan och forskningsinformation.

Vi vill också uppmana er till att redan i välkomstbreven förmedla distansstudenter den information som Nitus ger om var i Sverige det finns lärcentum och vad de har att erbjuda. Det kan hjälpa våra studenter och det kan öka genomströmningen på fakultetens nätkurser.

Ann-Catrine Eriksson, utbildningsledare och bitr. kanslichef

Länkar:

Nitus - Nätverksgruppen för IT-baserad utbildning via lokala studiecentra

Lärcentrum Härnösand

Lärcentrum Campus Skellefteå

Lärcentrum Örnsköldsvik

Läs tidigare inlägg på Fakultetsledningens blogg

Redaktör: Per Melander