Fyra forskare får pengar för medeldyr utrustning

24 mars 2023

Fakultetsnämnden har beslutat att fördela 5,5 miljoner till fyra sökande av medeldyr utrustning. Bland annat får Nils Skoglund 2,2 miljoner till en ny röntgenspridningsanläggning.

Från och med i år utlyses medel för medeldyr utrustning endast en gång per år. Till denna utlysning inkom 12 ansökningar. Fakultetsnämnden valde att fördela medlen enligt följande:

• Nils Skoglund, Institutionen för tillämpad fysik och elektronik, får 2 200 000 kronor till Multi-purpose adaptive platform for X-ray Scattering (MAXS).
  • Gerhard Gröbner, Kemiska institutionen, får 1 250 000 kronor till 850 MHz NMR Parallel Steering Unit.
  • Jerker Fick, Kemiska institutionen, får 900 000 kronor till en masspektrometer för spårämnesanalys.
  • Nicolò Maccaferri, Institutionen för fysik, får 700 000 kronor till Electron beam lithography (EBL) system.

Till medeldyr utrustning räknas den som har ett inköpspris i intervallet 250 000 kronor till 4 000 000 kronor. All utrustning som fakulteten är med och finansierar ska enligt reglerna stå fakultetens övriga forskare till förfogande, i mån av beläggning.

Beslutet fattades på fakultetsnämndens möte 16 mars. Ta del av samtliga beslut i protokollet.

Protokoll från fakultetsnämnden