Ny bok om Humanistiska fakulteten

29 mars 2023

Hösten 2018 firade Humanistiska fakulteten sitt femtioårsjubileum. Med anledning av jubiléet tillsatte dåvarande dekanen Åsa Karlsson Sjögren en grupp som fick i uppgift att utarbeta en "bok/skrift/trycksak" om fakulteten och dess halvsekellånga historia – det blev en bok och nu är den klar.

I förordet skriver dekan Christer Nordlund "... syftet med den här boken har aldrig varit att teckna en komplett historik över Humanistiska fakultetens drygt femtioåriga verksamhet, där alla institutioner, enheter och discipliner ingående skildras. För det skulle det antagligen krävas ett regelrätt forskningsprojekt med tillhörande budget och arbetstid.

Snarare har avsikten varit att göra nedslag i historien och lyfta fram ett urval aspekter, aktörer och profilområden som arbetsgruppen och de skribenter som medverkar anser vara i någon mening signifikativa för fakulteten".

Glada över att vara klara. Redaktionen för boken om Humanistiska fakulteten. Elena Lindholm, Christer Nordlund, Lars-Erik Edlund, Per Melander och Alf Arvidsson.

Foto: Wasif Ali

Boken kommer bland annat att distribueras till alla anställda vid Humanistiska fakulteten. Det kommer även att arrangeras ett boksläpp under våren med medverkan av skribenter och intervjupersoner. Datum för boksläppet är inte satt ännu men kommer att meddelas inom kort.

Foto: Per Melander

Redaktör: Per Melander