Nybyggnad cykelparkeringshus

5 april 2023

Rektor har beslutat att uppdra åt Universitetsförvaltningen att genomföra projektet Nybyggnad cykelparkeringshus, huvudcampus.

Det finns ett starkt önskemål från medarbetare och studenter att genom bättre cykelparkeringar underlätta resande till och från arbets- eller studieplatsen.

Därtill har Umeå universitet som mål att minska sin klimatpåverkan samt att förbättra och utveckla möjligheterna till hållbara resor till och från arbetsplatsen "Handlingsplan för klimat och hållbarhet".

Väderskyddade och säkrare cykelparkeringslösningar är exempel som kan förbättra förutsättningarna för cykelpendling.

Under 2021–22 har cirka 250 nya cykelparkeringar under tak tillskapats på huvudcampus. Idag kan inte cykelparkeringslösning i låst utrymme med access för studenter och anställda erbjudas.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2.3.1-308-23.

Redaktör: Sara Rambe