"Uppskatta din ekonom!"

3 april 2023

Krönika Umeå universitets ambition är att bidragen till forskningsverksamhet från externa finansiärer ska öka. Ett mål som så klart alla kan ställa upp på, men detta ställer också ökade krav på uppföljning och rapportering. Komplexiteten ökar när forskningssamarbeten sker över institutions- och fakultetsgränser eller kanske mellan universitet.

För att klara detta behövs ett professionellt och kompetent stöd i form av ekonomer, ekonomisamordnare och ekonomiadministratörer. De kan då avlasta andra yrkesgrupper som kan utöva sin profession på bästa sätt. Det är också viktigt att bemanningen av ekonomifunktionen vid institutionen ökar i takt med att externa medel ökar.

Christina Adolfsson, enhetschef Ekonomienheten

Foto: Mattias Pettersson

Varje dag möter vi mycket kunniga och kompetenta ekonomer som sliter vid sin institution för att serva sina forskare. De är Ekonomienhetens förlängda arm och ser till att regler och anvisningar följs på bästa sätt. Inte alltid får de den uppskattning som de är förtjänar.

Inom Ekonomipoolens verksamhet har vi fått en insyn i hur det är "i verkligheten". Något som framkommit är behovet av bra rapporter för projektuppföljning. De behoven har vi tagit fasta på och sammanställt ett rapportpaket i ekonomisystemet Raindance för att underlätta uppföljning av externa forskningsmedel. Genom detta hoppas vi kunna underlätta ekonomens vardag och ge verktyg till att bättre stötta forskarna.

Snart är det dags för Vårpromotion där priser och diplom ska delas ut till värdiga forskare. Jag skulle vilja dela ut medaljer och priser även till de professionella ekonomer, ekonomisamordnare och ekonomiadministratörer som finns vid universitetet för det fina arbete som de dagligen utför!

Till sist en uppmaning till dig forskare som har en professionell ekonom till hjälp, se till att visa din uppskattning för det arbete ekonomen utför!

Christina Adolfsson, enhetschef Ekonomienheten

Redaktör: Anja Axelsson