Ett stärkt skydd för civilbefolkningen vid höjd beredskap

2 maj 2023

Rektor beslutar att avge yttrandet. Umeå universitet har inget att erinra vad det gäller förslagen inom området fysiskt skydd för civilbefolkningen mot direkta konsekvenser av krigshandlingar på svenskt territorium.

Umeå universitet har heller inget att erinra angående förslagen kring ansvarsförhållanden och förmåga på lokal, regional och nationell nivå gällande planering och genomförande av utrymning och inkvartering vid höjd beredskap och ytterst krig.

När det gäller området stödorganisation som under ledning av en myndighet eller annat offentligt organ kan genomföra insatser framgår att personalbehovet i detta fall kan öka påtagligt och ett stort antal kommer därmed att kallas till grund- och repetitionsutbildningar. I detta fall bör det beaktas att i de fall det är många studenter som begär studieuppehåll eller inte kan starta sin utbildning med anledning av civilplikt, så är det viktigt att universitet och högskolor kompenseras för intäktsbortfall. Detta för att verksamheten vid lärosätena kan bedrivas långsiktigt och med hög kvalitet.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 1.5-26-23.

Redaktör: Sara Rambe