Hantering av indirekta kostnader för finansiering av forskning och innovation

2 maj 2023

Rektor beslutar att fastställa yttrandet. Umeå universitet instämmer i de kommentarer som Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) lämnat i en promemoria daterat 2023-02-27 "Lärosätenas gemensamma kostnader och OH-ersättning från forskningsfinansiärer".

Dessutom har Umeå universitet kommenterat några av förslagen mer specifikt. Bland annat att flera finansiärer inte täcker de indirekta kostnaderna, vilket leder till att lärosätenas basanslag i allt större utsträckning används till att finansiera indirekta kostnader. Andelen basanslag bör därmed öka i syfte att öka möjligheterna till fri och nyfikenhetsdriven forskning.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 1.5-755-23.

Redaktör: Sara Rambe