Samtal om anställningsbarheten efter humaniorautbildningar

25 maj 2023

I ett samtal om anställningsbarheten efter humaniorautbildningar, arrangerat av fackföreningen DIK, deltog gjorde bl.a. utbildningsledaren Ann-Catrine Eriksson, Kansliet för humaniora.

Så här beskrivs upplägget och tanken med samtalet som sändes online:

"Kopplingen mellan arbetsmarknaden och utbildningar i humanistiska ämnen är inte lika tydlig som den inom professionsutbildningarna. Som DIK Student poängterat så finns det schablonartade uppfattningar i samhället om att humaniora inte tillför till samhällsutvecklingen.

Samtidigt är det inte ovanligt att vägen från en humanistisk examen till en fast anställning är både lång och kantad av flera kortare projektanställningar. Så vad behöver göras för att förbättra nyexaminerade humanisters situation?

Hur väl förbereds humaniorastudenter inför karriären efter studierna? Talas det i termer av anställningsbarhet?

Se samtalet

Redaktör: Per Melander