Utbytesavtal med City University of Hong Kong

29 maj 2023

Rektor har beslutat att ingå utbytesavtal mellan Umeå universitet och City University of Hong Kong, Hong Kong.

Umeå universitet har redan två utbytesavtal med City University of Hong Kong, ett med deras College of Liberal Arts and Social Sciences (sedan 2012), och ett inom ämnet fysik (sedan 2006). Vid en konferens i september 2022 träffades representanter från City University of Hong Kong och Umeå universitet och där framkom önskemål från City University of Hong Kong om att också teckna ett universitetsövergripande utbytesavtal.

Sedan 2006 har 28 Umeåstudenter varit på utbyte vid City University of Hong Kong och 47 studenter från City University of Hong Kong har kommit till Umeå universitet på utbyte. Under pandemin så minskade studentutbytet, men det upphörde inte helt, till skillnad från i många andra asiatiska länder.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 3.5.1-956-23.

Redaktör: Sara Rambe