Intäkter av bidrag fortsätter öka, men det gör även vissa kostnader

19 juni 2023

Det visar den ekonomiska uppföljningen för årets första fyra månader. Utfallet är -86 miljoner kronor vilket är 36 miljoner kronor lägre än motsvarande period 2022. Antalet anställda ökar, framför allt biträdande lektorer, teknisk personal och forskarstuderande. Utmaningen med att nå takbeloppet fortsätter.

Den ekonomiska uppföljningen för årets första fyra månader visar ett underskott på – 86 miljoner kronor. För hela året beräknas prognosen bli ett underskott motsvarande -131 miljoner kronor.

En del av underskottet beror på universitetets utmaning med att nå upp till takbeloppet inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå 2023. Prognosen visar att utbildningsvolymen beräknas underskrida takbeloppet med 64,3 miljoner kronor. Det här är en av Umeå universitets stora utmaningar för de kommande åren.

En fortsatt positiv trend är att universitetet ser ut att klara målet att använda tillgängliga resurser för att bedriva forskning och utbildning med hög kvalitet. Dessutom ökar intäkterna från bidrag även fortsättningsvis jämfört med föregående period.

Den höga inflationen påverkar även Umeå universitets kostnader, bland annat genom ökade lokalkostnader med nästan 15 procent. Dessutom ökar driftskostnaderna som exempelvis kostnader för tjänsteresor och köpta tjänster.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 1.6.2-1208-23

Redaktör: Anja Axelsson