Marcus Zaar ny chef vid Kansliet för humaniora

12 juni 2023

Från och med 1 september 2023 blir Marcus Zaar ny chef vid Kansliet för humaniora. Han är bosatt i Umeå och kommer närmast från anställningar som skolledare både på gymnasiet och i grundskolan.

Marcus Zaar, kanslichef, Kansliet för humaniora

Foto:

Marcus Zaar säger att humaniora ligger honom varmt om hjärtat, så det kändes självklart att söka när annonsen dök upp. Förutom det så fanns även en nyfikenhet på universitetet som arbetsplats.

Vad ser du fram emot med det nya jobbet?

– Det är mycket som jag ser fram emot men framförallt är det att lära känna alla nya medarbetare. Naturligtvis blir det även spännande att bekanta sig med de olika verksamheterna inom fakulteten.

Huvuddelen av hans yrkeserfarenhet ligger inom undervisning, inledningsvis som lärare men på senare år som skolledare både på gymnasiet och i grundskolan.

– Tittar vi längre tillbaka så har jag också arbetat inom detaljhandeln både som säljare och chef.

Hur vill du beskriva ditt ledarskap?

– Jag är en positiv och social person som gillar att arbeta tillsammans med människor. Individerna i en arbetsgrupp måste samverka för att organisationen skall utvecklas. Min roll är att leda och stimulera arbetet och bidra till att arbetsmiljön är god.

– För mig är det också viktigt att föra dialog med berörda inför eventuella förändringar. Jag lyssnar gärna in och funderar gemensamt inför ett viktigt beslut.

Marcus Zaar ser just nu fram emot semester och säger att under sommaren så får det gärna gå lite långsammare.

– Att sova längre på morgnarna och sedan få dricka kaffe på altanen i morgonsolen tycker jag är livskvalitet. Semestern ger ju mig också möjlighet att umgås med familj och vänner utan att vara så styrd av vanliga tidsramar vilket jag upplever positivt.

– Förutom det så fastnar jag kanske i en bok eller tecknar lite om andan faller på. Mina sista veckor på min gamla arbetsplats vill jag också göra så bra som möjligt så att de får en bra start på nästa läsår.

Redaktör: Per Melander