Plan för relationsbyggande och donationsarbete

27 juni 2023

Rektor beslutar att fastställa översiktlig plan för relationsbyggande och donationsarbete Umeå universitet samt, bevilja medel motsvarande 3,3 miljoner kronor till universitetsförvaltningen för interna stödresurser motsvarande 1,0 årsarbetare.

Umeå universitet har de senaste åren intensifierat sitt arbete med att erhålla donationer till forskning och utbildning. År 2018 inrättades donationskommittén som under ledning av rektor arbetar med att främja donationer till Umeå universitet och universitetets anknutna stiftelser. Donationskommittén består av representanter för fakulteterna samt har en utsedd handläggare från Planeringsenheten.

Utgångspunkten för donationskommitténs arbete är att det ska vara enkelt att stödja och donera till Umeå universitet. Samtidigt är det viktigt att universitetet har tydliga rutiner och ansvarsfördelning angående hur arbetet med mottagande av donationer ska bedrivas. Rutinerna finns beskrivna i dokumentet Handläggningsordning för mottagande av donationer (dnr FS 1.1-1158-18) och omfattar bl.a. vilka olika möjligheter det finns att skänka medel till universitetet, hur det fungerar med olika ändamål samt vilken återkoppling som sker till donator, kontaktpersoner m.m.

Sammanfattningsvis bedriver Umeå universitet en väl fungerande verksamhet för att ta emot donationer när personer vill skänka medel till universitetet eller universitetets anknutna stiftelser. Men Umeå universitet har nästan inget aktivt arbete för att etablera kontakt med potentiella donatorer eller något strukturerat arbete med att bygga relationer med personer eller organisationer som i framtiden kan vara aktuella som donatorer till universitetets verksamhet. Detta blir väldigt tydligt när jämförelse görs med andra större universitet inom donationsnätverket

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 2.1.3-1272-23.

Redaktör: Sara Rambe