Policy för kvalitetsutveckling av forskning klar – pilotgranskningar nästa steg

12 juni 2023

Sedan 2021 har ett projekt för att utveckla universitetets system för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning pågått. Ett av resultaten är den policy som nu är fastställd. – Jag vill passa på att tacka alla representanter i projektgruppen, de strategiska råden och de remissinstanser som gjort ett bra och viktigt arbete med att ta policyn framåt, säger prorektor Katrine Riklund som även varit en del av styrgruppen för projektet.

Syftet med Policy för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning vid Umeå universitet är att den ska vara vägledande för kvalitetsarbetet inom forskning på alla nivåer vid Umeå universitet. Den beskriver även principerna som gäller och vem som ansvarar för vad i kvalitetsarbetet.

Katrine Riklund, prorektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

− Policyn är ett första steg för att fortsätta hålla hög kvalitet men även vidareutveckla kvaliteten på den forskning vi bedriver vid Umeå universitet. Nu finns systematiken och ramarna att bygga vidare på, säger Katrine Riklund, prorektor.

I arbetet med att ta fram policyn har projektgruppen utgått från gällande lagar och regler, men även det ramverk som Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har och lärosäten enats om. Förutom de löpande avstämningar som skett med styrgruppen för projektet, universitetsledning och de strategiska råden har även ett antal tematiska workshops genomförts med representanter för verksamheten. Projektet har även haft en extern referensgrupp. I styrgruppen för projektet har prorektor Katrine Riklund, vicerektor Dieter Müller och universitetsdirektör Hans Wiklund deltagit.

Ett antal pilotgranskningar är nästa steg

I Umeå universitets policy för kvalitetsutveckling och kvalitetssäkring av forskning ingår genomlysningar av forskning och forskningsmiljöer ur nationellt och internationellt perspektiv med stöd av extern kollegial granskning. Syftet med granskningarna är att på olika organisatoriska nivåer analysera och vidareutveckla kvaliteten i den forskning som bedrivs vid Umeå universitet. En del av ett framtida granskningsförfarande kan vara självvärdering, vilket kan kompletteras med en extern granskning, som sedan analyseras och ligger till grund för fortsatt kvalitetsutveckling och strategiska beslut.

Nu gäller det att hitta en form för granskningarna som balanserar kvalitetsutveckling med verksamhetens arbetsbelastning. Vicerektor Dieter Müller har i uppdrag att hålla ihop arbetet med att förbereda pilotgranskningarna:

Dieter Müller, vicerektor vid Umeå universitet.

Foto: Mattias Pettersson

− Kollegial granskning av forskning sker hela tiden, både internt och externt. Det blir intressant att titta närmare på hur vi kan använda det även på en mer övergripande nivå som ett komplement i vårt kvalitetsarbete för forskning, säger Dieter Müller.

Inför pilotgranskningarna kan du som har tidigare erfarenhet av arbete med granskningar av det här slaget, dela med dig av dina erfarenheter. Det gör du genom att fylla i enkäten. Enkäten är öppen från kl 12.00 den 13 juni till den 4 september.

Har du frågor?

Kontakta Anders Sturk Steinwall