Regel universitetsgemensamt säkerhetsarbete

27 juni 2023

Rektor beslutar att fastställa Regel för universitetsgemensamt säkerhetsarbete.

Säkerhetsfrågorna de senaste åren har fått, och förväntas framöver få, ett större fokus bland annat på grund av nya lagkrav, förändringar av säkerhetsläget och att risker och hot blir allt mer komplexa. För att möta denna utveckling och för att kunna säkerställa universitetets hanteringsförmåga finns ett behov av att öka samordning samt att tydliggöra ansvar och organisation av säkerhetsfrågor.

Ansvaret inom universitetsförvaltningen är idag fördelat på olika enheter för olika typer av säkerhetsfrågor (säkerhetsskydd, informationssäkerhet, IT-säkerhet, fysisk säkerhet, personalsäkerhet etc.). Mot bakgrund av detta gav universitetsdirektören under 2021 ett uppdrag att ta fram en handlingsplan för att ökad samordning av säkerhetsarbetet på universitetsnivå. Ett av åtgärdsförslagen utmynnade i att ta fram en regel för det universitetsgemensamma säkerhetsarbetet med syftet att tydliggöra samordning och följsamhet i säkerhetsarbetet på universitetsnivå.

Om du vill se beslutet i sin helhet vänd dig till Registrator Umeå universitet (registrator@umu.se) ange diarienummer FS 1.1- 1306-23.

Redaktör: Sara Rambe