Så här prioriteras kylan på huvudcampus under sommaren

9 juni 2023

De senaste somrarnas värmeböljor har inneburit en hög belastning på Umeå Energis nät, som begränsat universitetets tillgång till den fjärrkyla som behövs för att hålla rätt temperatur i våra lokaler. För att ha en beredskap om brist på fjärrkyla uppstår har universitetet upprättat en prioriteringsordning för kyla till lokaler på huvudcampus.

Fjärrkyla behövs för att skapa ett behagligt inomhusklimat i universitetets lokaler när det är varmt, men också för att exempelvis datorhallar ska kunna hålla rätt temperatur. De senaste åren har Umeå Energi och andra energileverantörer runt om i landet tampats med högt belastade nät för fjärrkyla, med utmaningar för leveranskapaciteten som följd. Utvecklingen är med andra ord varken isolerad eller lokal och liknande situationer kan komma att uppstå med ett allt varmare klimat sommartid. Universitetet har därför upprättat en särskild prioriteringsordning för fjärrkyla till lokaler på huvudcampus.

Om det skulle uppstå en brist på fjärrkyla så kommer de verksamheter med tillhörande processer som universitetet bedömer är mest känsliga och i störst behov av fjärrkyla att prioriteras. Eftersom verksamheten på huvudcampus ofta är något minskad under sommarmånaderna juni till augusti, finns det goda möjligheter att minska kylbehovet i lokaler som inte används för att i stället kunna leverera fjärrkyla till prioriterade områden. Vid en brist prioriteras följande lokaler, utan inbördes ordning.

Lokaler med särskilda krav (processkyla)

Innefattar större anläggningar med krav på temperatur, värme, fuktighet, lufttryck med mera.

• UCCB-huset: Hela byggnaden
  • MIT-huset/Universitetsledningshuset: Datorhallar
  • Biologihuset: Samtliga labbrum med tillhörande kyl- och frysrum
  • KBC-huset: Samtliga labbrum med tillhörande kyl- och frysrum

Tillfälliga arbetsplatser (komfortkyla)

För att ge bästa tillgängliga komfortkyla vid en värmebölja mellan vår- och hösttermin, kommer det vid behov att ställas i ordning tillfälliga arbetsplatser här.

• Humanisthuset, plan 3, Vardagsrummet: cirka 70 tillfälliga arbetsplatser
  • MIT-huset, plan 3, MIT.C. 323, 333, 343: cirka 19 tillfälliga arbetsplatser
  • Naturvetarhuset, plan 3, flygel A och flygel C: cirka 23 + 12 tillfälliga arbetsplatser

Prioriteringsordningen för fjärrkyla gäller tills vidare.

Vill du veta mer?

Kontakta Richard Olsson

Beställa flexibla arbetsplatser vid värmebölja

Om det blir en värmebölja, kommer det vid behov att ställas i ordning tillfälliga arbetsplatser i tre av husen på huvudcampus:

• Humanisthuset
  • MIT-huset
  • Naturvetarhuset

Gör så här för att boka tillfälliga arbetsplatser:

• Prefekt eller chef kontaktar Infocenter
  • Ange hur många tillfälliga arbetsplatser ni har behov av
  • Ange önskemål om vilket av dessa tre hus som är bäst för er

Infocenter, telefon 090-786 50 00, eller via formuläret Kontakta oss