Ledningsbloggen: "Lärorika dagar i Sundsvall"

26 september 2023

Den 20–21 september arrangerade Mittuniversitetet årets humanistiska fakultetskonferens. Konferensen hölls på universitetets lummiga campus i Sundsvall och lockade dekaner, kanslichefer och utbildningsledare från tretton av landets lärosäten.

Ledningsgruppsreflektioner

Foto: Christer Nordlund

Från vår fakultet deltog hela ledningsgruppen: prodekan Marlene Johansson Falck, vicedekan Phil Buckland, kanslichef Marcus Zaar och utbildningsledare tillika biträdande kanslichef Ann-Catrine Eriksson samt undertecknad.

Sonja Bjelobaba från Uppsala universitet berättar om hur AI utmanar våra examinationsformer och understryker värdet av klassiska humanistiska kompetenser.

Foto: Christer Nordlund

Det var ett rikt arrangemang. Utöver inspirerande föreläsningar om pågående forskning vid MiUs humanvetenskapliga fakultet diskuterades två högaktuella ämnen som innebär såväl möjligheter som utmaningar för vår verksamhet: "humaniora och samverkan" respektive "AI och humaniora".

Sådana erfarenhetsutbyten är alltid meningsfulla men mitt intryck är att det sällan varit så viktigt som nu med tanke på den rådande tekniska och politiska utvecklingen.

Ett tips är att kolla in internetsidan Futurepedia. Jag lärde mig också att ordet konspiration kommer från latinets conspirare som betyder "att andas tillsammans".

Mittuniversitetets campus i Sundsval

Foto: Christer Nordlund

En annan detalj som inte gick mig förbi var att boken Humaniora, om Humanistiska fakulteten i Umeå, åberopades både en och två gånger under samtalen.

Under konferensen medverkade även verksamhetsledarna för tankesmedjan Humtank, som presenterade den färska rapporten Forskningsförmedling. En humanistisk paradgren.

Olika former av forskningsförmedling är onekligen en viktig aspekt av humanioras samverkan och något som förtjänar att ständigt uppmärksammas.

Som det uttrycks i rapporten fyller den humanistiska forskningsförmedlingen (minst) två avgörande samhällsfunktioner: medborgerlig bildning och upprätthållande av ett demokratiskt samtal.

Jag är därför glad att Humtank, tillsammans med organisationen Vetenskap & Allmänhet, kommer att ordna ett event om saken på vår fakultet i Umeå senare i höst, närmare bestämt på förmiddagen den 21 november. Delta gärna då!

Under 2024 fyller Humtank för övrigt tio år och det jubileet ska firas i anslutning till nästa fakultetskonferens, som kommer att hållas i Stockholm. Därefter är det vår tur att axla värdskapet.

Dagen innan själva konferensen passade vår ledningsgrupp på att ha ett eget internat i Sundsvall. Vi har möten varje måndag förmiddag men det är nödvändigt att ibland ha längre sammanhängande tid för att hinna reflektera och planera tillsammans.

På agendan denna gång stod bland annat en översyn av aktiviteter som relaterar till fakultetens verksamhetsplan, utveckling av en handlingsplan för internationalisering, och en uppföljande diskussion om breddad rekrytering och publiceringsbaserad resurs.

De senare är viktiga saker som nyligen ventilerades vid ett gemensamt möte för prefekter, föreståndare och fakultetsnämndsledamöter och som vi lär ha anledning att snart återkomma till igen.

Konst- och arkitekturvandring i Sundsvall city

Foto: Marcus Zaar

Under Ann-Catrines sakkunniga ledning förkovrade vi oss dessutom i stadens konst- och arkitekturhistoria. Ja, det blev sannerligen lärorika dagar i Sundsvall!

Christer Nordlund, dekan

Läs tidigare inlägg på Fakultetsledningens blogg

Redaktör: Per Melander