Ny skrivguide förenklar för dig som skriver på engelska

29 september 2023

Vilket engelskt ord använder vi för 'termin' på engelska? Vilket är det rekommenderade sättet att skriva datum på engelska? Vilka engelska ord börjar med stor bokstav? De här frågorna och mycket mer får du svar på i en ny engelsk skrivguide som finns här på medarbetarwebben Aurora.

Du som skriver på engelska eller hanterar andras engelska texter kan nu få stöd av en ny engelsk skrivguide framtagen specifikt för Umeå universitet. Skrivguiden hjälper till att skapa ett mer konsekvent engelskt språkbruk, både för att höja kvaliteten på universitetets kommunikation och för att bidra till att våra mottagare möts av samma ord för samma begrepp. Även du som behärskar engelska väl har nytta av skrivguiden, till exempel för råd om inkluderande språk eller val av ord som är specifika för Umeå universitet.

I skrivguiden får du bland annat hjälp med översättning av titlar, vanlig engelsk terminologi inom högskolesektorn, valet mellan stora och små bokstäver, kommatering och tecken, hur du skriver citat, exempel på vanliga språkfel eller hur du skriver en punktlista. Skrivguiden innehåller också en särskild del som riktar sig till medarbetare som kommunicerar med studenter på engelska.

Skrivguider finns för både engelska och svenska

Skrivguiden om att skriva på engelska finns på både svenska och engelska. Sedan tidigare finns också en skrivguide om att skriva på svenska. Skrivguiderna är framtagna av Kommunikationsenheten med stöd av Språkrådet vid Umeå universitet.

Hitta skrivguiderna

Du behöver vara inloggad för att komma åt skrivguiderna på medarbetarwebben Aurora:
Engelsk skrivguide för Umeå universitet

Svensk skrivguide för Umeå universitet

Frågor?

Kontakta Anna Lawrence, översättare på Kommunikationsenheten och sammankallande i Språkrådet vid Umeå universitet.

Engelsk och svensk skrivguide

Ta stöd av universitetets skrivguider för att skriva på svenska eller engelska.

Svensk skrivguide

Engelsk skrivguide