Tvåårigt projekt ska öka rekryteringen av studenter från Europa

15 september 2023

Satsningen på universitetets internationella studentrekryteringsarbete med fokus på Europa samordnas av International Office (IO) i samarbete med programansvariga institutioner och fakulteter.

Den internationella studentrekryteringen vid Umeå universitet idag fokuserar på avgiftsbetalande studenter utanför Europa. Det finns flera skäl till att öka rekryteringen av studenter från Europa; verksamheten efterfrågar fler rekryteringssatsningar av europeiska studenter, det blir en större rekryteringsbas i universitetets strävan att fylla takbeloppet, men även att det ligger väl i linje med universitetets samarbete i AcrossEU-alliansen för att få fler studenter inom nätverket att studera delar av sin utbildning vid Umeå universitet.

Internationell Office beviljas medel för en heltidstjänst som ska arbeta med detta under två år.

Redaktör: Anja Axelsson